Täckning & nät

Högst 4G-täckningskvalitet enligt P3 Connect Mobile Benchmark 2019

Enligt mobilnätstestet P3 Connect Mobile Benchmark 2019 fick Tele2s mobilnät näst högsta betyg av alla svenska operatörer. Av 1000 poäng fick Tele2 924 med betyget "mycket bra" och är den operatör som har högst 4G-täckningskvalitet i Sverige (92,6%) enligt användardata. Av alla fyra stora operatörer har Tele2 gjort den största förbättringen i både röst- och datakategorin. 

Globalt utvärderas 80 länders mobilnät med P3-metoden och rapporten visar att de svenska operatörerna har utmärkt prestanda i internationell jämförelse. Testet mäter röst- och dataprestanda över 10 000 kilometer, 20 städer, 27 orter samt anslutande vägar. De testade områdena omfattar mer än 4,3 miljoner av den svenska befolkningen.

– Resultatet i årets P3-mätning är ett bevis på att Tele2 bidrar till ett mer digitalt Sverige. Jag är stolt över att se hur vi distanserar oss från operatörerna i de nedre placeringarna med tydlig poängskillnad, men vi nöjer oss inte här. Vi kommer fortsätta investera i vårt nät så att Tele2s kunder kan leva ett obegränsat digitalt liv, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.
Läs hela rapporten

Efter en miljardsatsning genom Tele2 och Telenors gemensamma bolag Net4Mobility har vi förstärkt mobilnätet i hela Sverige. Resultatet blev bättre samtalskvalitet och stabilare surfupplevelse. 

Bättre täckning i hela Sverige

Vi var först ut i Sverige med ett nationellt 4G-mobilnät och fokuserade då främst på att bygga täckning och kapacitet där människor bor och arbetar. Under 2014 tog vi nästa steg till ett mobilnät som ger uppkoppling och samtalstäckning oavsett var våra kunder befinner sig. Vi satsade mycket på nätet i norra Sverige och antalet basstationer i Västernorrland, Västerbotten, Jämtland och Norrbottens län har ökat med drygt 140 procent. I övriga delar av landet har antalet basstationer ökat med cirka 40 procent.

Vad blev då resultatet?

Vi har idag ett mobilnät som täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning och 90 procent av Sveriges yta. Och självklart ringer våra kunder med ännu bättre samtalskvalitet och surfupplevelsen är stabilare, även vid resor mellan orter och städer. 

5G står runt hörnet

Ett 5G-nät är en förutsättning och möjliggörare för vad framtiden har att erbjuda där kraven på nätet är högt ställda med högre hastigheter, kortare svarstider, större robusthet samt möjlighet att hantera fler och tätare uppkopplingar. 

Eftersom Tele2 och Telenor äger det rikstäckande 4G-nätet tillsammans så blir fortsättningen på samarbetet en naturlig väg framåt, där vårt befintliga nät kommer att ligga som grund för utbyggnaden till 5G-teknologi. Just nu pågår förberedelser för att övergången till 5G ska fungera så smidigt som möjligt. 

Sveriges energieffektivaste operatör

I början av 2017 initierade Tele2, tillsammans med Telenor, en lösning i det gemensamma 4G-nätet och lät basstationernas effektförstärkare stängas av när stationerna inte användes av kund. Ett år senare har initiativet sparat cirka 2,3 miljoner kWh, vilket motsvarar den energi en BMW i3 skulle förbruka om den körde 380 varv runt jorden. Nu fortsätter vi att titta på om mindre förändringar i nätet kan bidra till stora energivinster för en ännu grönare värld.

"Om du tittar på energianvändningen per kund så ligger Tele2 långt före sina konkurrenter och är därmed den energieffektivaste operatören i Sverige. Våra delade nät gör att både utbyggnad och drift kan skötas mer kostnadseffektivt och resurssnålt, vilket gynnar både konsumenter och miljön.", säger Samuel Skott, Executive Vice President för Tele2 Sweden Consumer.

Jobba obegränsat i vårt mobilnät

Vi har mobilabonnemang som passar alla typer av företag – oavsett om du bara använder telefonen att ringa med eller om du har hela ditt mobila kontor i fickan. Eftersom vårt abonnemang Obegränsad låter dig jobba helt utan begränsningar i mobilnätet ställs också höga krav på att nätet kan hantera många och täta uppkopplingar tillsammans med höga hastigheter.

Vi är stolta över vårt nät och fortsätter att förstärka det på platser där vi ser att det behövs.

Prova oss gärna i 30 dagar utan kostnad.

  • Vi täcker 99,9 % av Sveriges befolkning

    Bra mobiltäckning är en förutsättning för att du ska kunna maxa ditt användande av mobila produkter, oavsett om du ska ringa eller surfa. Idag täcker vårt nät 90 % av Sveriges yta och 99,9 % av befolkningen, det vill säga där folk bor och arbetar.

    Se vår täckningskarta
  • Att bygga basstationer

    I Sverige finns tiotusentals basstationer utplacerade för att ge oss uppkoppling både för telefoni och internet.

    Läs mer om hur det går till att bygga en basstation och få tips på hur du själv kan maximera din täckning.

    Läs mer
  • VoLTE & Wifi-samtal – ring över 4G & wifi

    VoLTE, Voice over LTE, är en teknik som gör att du kan surfa i högsta hastighet samtidigt som du pratar i mobiltelefon och allt sker över 4G-nätet. Ljudkvaliteten blir avsevärt bättre, speciellt i bullriga miljöer.

    Wifi-samtal, Voice over WiFi (VoWiFi), kopplar röstsamtalen via wifi när du inte har tillräcklig mobiltäckning. Du ringer och svarar som vanligt utan behov av någon app eller extra konto.

    Läs mer om VoLTE och Wifi-samtal och vilka modeller som stöder teknikerna.

    Läs mer
  • Täckningsexperten Björn Lindberg

    I vår intervju med Tele2:s täckningsexpert Björn Lindberg får du svar på bland annat frågor om mobiluppkopplingar, hastigheter och vilka faktorer som kan påverka surfhastigheten.

    Läs intervjun

Få bättre täckning med enkla knep

Upplever du ibland att din 4G-täckning inte är den bästa trots att täckningskartan visar att du ska ha full täckning där du befinner dig?

Det är många faktorer som spelar in på din täckning. Det kan vara allt från vilken mobil, surfplatta eller bredbandsrouter du använder till att var i en byggnad du befinner dig i. Det kan också vara hur många personer som är uppkopplade samtidigt mot samma mast i förhållande till mastens kapacitet.

Förbättra din täckning genom att:

  • Använda handsfree
  • Låta mobilen eller miniroutern ligga fritt istället för i fickan, handen eller väskan
  • Se till att använda mobilen utomhus – väggar, fönster och dörrar kan påverka din täckning.

2G, 3G, 4G eller 5G – vad är skillnaden?

  • 5G

    I takt med att fler och fler prylar ska kopplas upp mot mobilnäten kommer en ny standard för 5G att tas fram. Kortfattat innebär det att fler frekvensband kommer att bli tillgängliga och du får snabbare svarstider samt bättre kvalitet. 

    Förberedelser av vårt 4G-nät med fokus på 5G-teknologi pågår för fullt.

  • 4G eller LTE

    4G-nätet hanterar bara datatrafik, vilket gör uppkopplingen stabilare och snabbare. Tekniken bakom heter LTE (Long Term Evolution). Med 4G surfar du normalt i en hastighet på 20-40 Mbit/s. På vissa platser där hela tre olika frekvensband kombineras med Carrier Aggregation kan du surfa upp till 340 Mbit/s. Tele2 bygger 4G-nät med Telenor 4G-nätet har idag 99,9 procent befolkningstäckning samt en yttäckning på över 90 procent.

  • 3G eller UMTS/HSPA

    3G-nätet hanterar både samtals- och datatrafik och du surfar i hastigheter upp till 25 Mbit/s. Teknikerna bakom 3G heter HSPA och UMTS, där HSPA ger den snabbaste dataöverföringen. Tele2 äger, driver och bygger ut sitt 3G-nät med TeliaSonera via det gemensamma bolaget Svenska UMTS-Nät AB.

  • 2G eller GSM

    2G-nätet används primärt för samtalstrafik. I samband med utbyggnaden av 4G, slog Tele2 och Telenor samman sina 2G-nät vilket ledde till en ökning av antalet basstationer och gav en befolkningstäckning på 99,8 procent. Arbetet med att förbättra täckningen fortsätter nu med utbyggnad av fler basstationer. Vårt nät täcker idag 90 procent av landets yta och vi har gjort en särskild satsning med ökat antal basstationer i norra Sverige. 

Aktuella driftstörningar

Vår kärna ligger i ett stabilt och säkert nät. Dock händer det ibland att vi upplever störningar och då är det viktigt att vi informerar om det på ett tydligt sätt.

I våra driftinformationskartor kan du se om det finns några driftstörningar i ditt område samt när det förväntas vara åtgärdat.