Tillval och guider

Här har vi samlat information om tillval, guider och olika inställningar som går att göra med ditt mobilabonnemang.

Klicka på det du vill läsa

Med extra datakort kan du dela din data med andra enheter. De fungerar med alla våra abonnemang för mobiltelefoni och mobilt bredband.
Läs mer om extra datakort

Om du skulle surfa upp din data kan du snabbt fylla på med mer. Beställ via länken nedan. Det går också bra att beställa via kundservice.
Beställ mer mobildata

Om du har tappat bort eller blivit bestulen på din mobil, modem eller router måste du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både enheten och abonnemanget.

Spärra mobiltelefon/modem och abonnemang

Inställningar för surf och mms kommer automatiskt bli inlagda på din telefon när du sätter i ditt sim-kort från Tele2, men får du problem kan det vara bra att börja med att testa att göra en återställning av dessa. Här nedanför hittar du guider för hur man göra detta på en IPhone, Samsung Galaxy eller en Sony Xperia.

Apple iPhone -> Inställningar-> Mobilnät-> Mobil datanätverk -> Nollställ inställningar.

Samsung Galaxy -> inställningar -> Anslutningar -> Mobilnätverk -> Åtkomstpunktsnamn -> Tre prickar -> Återställ till standard.

Sony Xperia -> inställningar -> nätverk och internet -> SIM-kort -> Åtkomstpunktsnamn (APN) -> Tre prickar -> Återställ standardinställningar.

Fungerar inte återställningen kan man som fortsätta med att testa stegen här nedanför.

För android-användare (Samsung, Google Pixel och Sony Xperia) kan man testa hämta inställningar för mms och internet via sms. Skicka ett tomt sms (eller med texten JA) till nummer 123

Om det av någon anledning inte går att ladda ned de automatiska inställningarna till din mobil så kommer du få ett felmeddelande. Då kan du ändra inställningarna manuellt enligt nedan.

Manuella inställningar

iPhone:

I din iPhone hittar du val för inställningar genom att trycka på Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobilnät > Mobilt datanätverk. Här ser du dina APN profiler. APN-kolumnen är standard: Internet.tele2.se skulle den inte fungera kan man testa: 4G.tele2.se

Mobildata:
• APN: internet.tele2.se
• Användarnamn: Lämna blankt
• Lösenord: Lämna blankt

MMS:
• APN: internet.tele2.se
• Användarnamn: Lämna blankt
• Lösenord: Lämna blankt
• MMSC: http://mmsc.tele2.se
• MMS-Proxy: mmsproxy.tele2.se:8080
• MMS-Maxstorlek: 2097152
• MMS UA Prof URL: Lämna blankt

Internetdelning:
• APN: internet.tele2.se
• Användarnamn: Lämna blankt
• Lösenord: Lämna blankt

Samsung:

Klicka på Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn. Här ser du dina APN profiler. APN-kolumnen är standard: Internet.tele2.se skulle den inte fungera kan man testa: 4G.tele2.se

Du kan ändra APN profil genom att trycka på den.

Redigera åtkomstpunksnamn:
• Namn: Tele2
• APN: internet.tele2.se
• Proxy: Lämna blank
• Port: Lämna blank
• Användarnamn: Lämna blank
• Lösenord: Lämna blank
• Server: Lämna blank
• MMSC: http://mmsc.tele2.se
• MMS-proxy: mmsproxy.tele2.se
• MMS-port: 8080
• MCC: 240
• MNC: 07
• Verifieringstyp: Ingen
• APN-typ: Default,supl,mms
• APN-protokoll: IPv4/IPv6
• Aktivera/inaktivera APN – Aktiverat

Övriga Android mobiltelefoner:

Tänka på! Stegen nedan kan skilja sig från olika mobiltillverkare.

Har du en Androidtelefon går du in på Inställningar > Wi-Fi och nätverk > SIM och nätverk > SIM 1 > Åtkomstpunktens namn (APN). Här ser du dina APN profiler. APN-kolumnen är standard: Internet.tele2.se skulle den inte fungera kan man testa: 4G.tele2.se

Tryck på plus-ikonen för att lägga till ett nytt APN enligt inställningarna nedan.

Standardinställningar för mms
• Användarnamn: Lämna blank
• Lösenord: Lämna blank
• Protokoll: HTTP
• APN: Internet.tele2.se
• APN-typ: Default
• MMS-proxy: mmsproxy.tele2.se
• MMS-port: 8080
• Startsida/MMSC: http://mmsc.tele2.se

Standardinställningar för surf
• Användarnamn: Lämna blank
• Lösenord: Lämna blank
• Protokoll: HTTP
• APN: Internet.tele2.se
• APN-typ: Default
• Startsida: http://mobil.tele2.se

Internetdelning (Wi-Fi Hotspot) gör det möjligt att dela med sig av sin mobilsurf till en annan enhet, till exempel surplatta eller dator. Hur man aktiverar internetdelning kan skilja sig från olika tillverkare, nedan följer en kort guide för hur man aktiverar internetdelning på iPhone och Samsung.

Apple

  1. Gå till Inställningar.
  2. Klicka på internetdelning.
  3. Klicka i Tillåt att andra ansluter

Samsung

  1. Gå till Inställningar och klicka på Anslutningar.
  2. Klicka på Mobil hotspot och internetdelning.
  3. Aktivera internetdelningen genom att klicka i Mobil Hotspot.

I alla våra mobilabonnemang ingår röstbrevlåda. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.

Läs mer om röstbrevlådan

På sidan Vidarekoppling hittar du all information om hur du vidarekopplar samtal till antingen din röstbrevlåda eller till ett annat telefonnummer.

Med Samtal väntar kan du hantera flera samtal samtidigt. När en person söker dig medan du redan pratar i mobiltelefonen får du en notis om att personen söker dig och du kan välja hur du vill hantera det väntande samtalet.

Tjänsten är kostnadsfri och innebär att ett nytt samtal kopplas fram vid ett redan pågående samtal. Då kan du välja mellan att ta emot, avvisa, eller ignorera samtalet. Om du ignorerar samtalet så kopplas det istället till din röstbrevlåda.

Så här använder du tjänsten med mobiltelefonens knappsats

  • Aktivera Samtal väntar: Tryck *43#
  • Acceptera väntande samtal och avsluta pågående: Tryck ##1
  • Acceptera väntande samtal och sätta pågående i väntläge: Tryck ##2
  • Avsluta det väntande samtalet: Tryck ##3
  • Avaktivera Samtal väntar: Tryck #43#
  • På äldre telefoner behöver man även trycka på ring knappen

Om du av någon anledning inte lyckas aktivera Samtal väntar med hjälp av ovanstående guide så kan du kontakta kundservice.

Du kan välja om ditt nummer ska vara hemligt eller dolt på fyra sätt:

  • Hemligt nummer vid utgående samtal och hos nummerupplysningen.
  • Hemligt nummer endast hos nummerupplysningen.
  • Dolt nummer vid alla utgående samtal.
  • Dolt nummer vid enstaka samtal: tryck #31# före varje nummer du vill ringa.
  • Synligt nummer vid enstaka samtal: tryck *31# före varje nummer du vill ringa.

Hemligt nummer och dolt nummer fungerar på lite olika sätt. Här kan du läsa mer om skillnaden, hur det fungerar i praktiken och hur du aktiverar funktionerna.

Viktigt! Ditt telefonnummer kommer fortfarande att synas hos mottagaren när du skickar sms eller mms – både med hemligt och dolt nummer.

Hemligt nummer

Hemligt nummer innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen.

Om du inte vill att ditt telefonnummer ska vara tillgängligt för andra är hemligt nummer alternativet du ska välja.

För att aktivera eller ta bort hemligt nummer, kontakta kundservice på 90 222.

Dolt nummer

Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen.

Om du har dolt nummer och vill tillfälligt visa numret till den du ringer trycker du *31# före numret till den du ringer.

  • För dolt vid enstaka samtal: tryck #31# före numret till den du ringer.
  • För alla samtal: ring kundservice på 90 222 för att koppla in funktionen.

Saldotak är en praktisk tjänst för dig som har ett abonnemang med rörligt pris men ändå inte vill spendera mer än en viss summa per månad, eller riskera för höga kostnader. Det är alltså en förbrukningsspärr för dina rörliga kostnader som du enkelt ställer in på egen hand.

För att aktivera, ta bort eller ändra Saldotak, ring kundservice på 90 222.

Viktigt att veta om saldotak

När saldotaket är uppnått spärras ditt abonnemang för all användning. Även eventuella gratistjänster som ingår i din månadsavgift spärras. Därför rekommenderar vi att du i första hand att använder någon av våra spärrtjänster för att begränsa extrakostnader om du har ett abonnemang där samtal, sms och mms ingår.

Det kan ta upp till 48 timmar innan du blir debiterad för innehållstjänster och utlandssamtal (både till och från utlandet), vilket innebär att du vid denna typ av användning lätt kan komma över summan du satt på saldotaket.

På sidan Spärrtjänster hittar du all information om vilka tjänster som går att spärra och hur du gör det.

På sidan Blockera nummer hittar du exempel på inställningar för att blockera nummer i olika mobiltelefoner.

För att kontrollera hur mycket data du har kvar på ditt mobilabonnemang så sms:ar du DATA till 72661.

Du kan även logga in på Mitt Tele2 för att kontrollera din dataförbrukning.

Gör såhär om du har problem med samtal, surf eller sms när du är i ett annat land:

  • Kontrollera att mobildata är aktiverat i inställningarna på din mobil.
  • Kontrollera att roaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.
  • Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.
  • Om du är utanför EU/EES kan du kontakta kundservice genom att klicka på den blå chattikonen nere i höger hörn för att kontrollera med oss om en internetspärr för surf är aktiverad på ditt abonnemang för att skydda dig mot höga surfkostnader när du befinner dig utanför EU/EES.

Apple iPhone

Mobildata

  1. Inställningar
  2. Mobilnät
  3. Mobildata (kolla att den är aktiverad)

Roaming

  1. Inställningar
  2. Mobilnät
  3. Välj vilket SIM-kort det gäller (gäller bara om du har dubbla SIM-kort)
  4. Data-roaming (se till att den är grön)

Byt operatör

  1. Klicka på Inställningar (Kugghjulet)
  2. Klicka på Mobilnät
  3. Välj SIM-kort (gäller bara om du har dubbla SIM-kort)
  4. Klicka på Val av nätverk
  5. Stänga av Automatiskt. (symbolen till vänster ska vara vit och grå, inte grön). Vänta någon minut. Nu kan du välja en annan operatör. Testa några i listan och se om det funkar. Finns det bara en att välja på, kommer bara den att visas i listan.

Samsung Galaxy

Mobildata

  1. Inställningar
  2. Anslutningar
  3. Välj SIM-kort (gäller endast om du har dubbla SIM-kort)
  4. Dataanvändning
  5. Mobildata (kolla att den är aktiverad)

Roaming

  1. Inställningar
  2. Anslutningar
  3. Välj SIM-kort (gäller endast om du har dubbla SIM-kort)
  4. Dataanvändning
  5. Dataroaming (kolla att den är aktiverad)

Byt operatör

  1. Klicka på Inställningar (Kugghjulet)
  2. Klicka på Anslutning
  3. Välj SIM-kort (gäller endast om du har dubbla SIM-kort)
  4. Klicka på Mobilnätverk
  5. Klicka på Nätverksoperatörer
  6. Avbocka ”automatisk” och vänta ca 1-3 minuter för telefonen att söka upp tillgängliga nätverk (om det finns bara en så visas bara den).

Sony Xperia

Mobildata

  1. Inställningar
  2. Nätverk och internet
  3. Mobilnätverk
  4. Mobildata (kolla att den är aktiverad)

Roaming

  1. Inställningar
  2. Nätverk och internet
  3. välj SIM-kort (gäller endast om du har dubbla SIM-kort)
  4. Mobilnätverk
  5. Roaming (kolla att den är aktiverad)

Byt operatör

  1. Inställningar
  2. Nätverk och internet
  3. Välj SIM-kort (gäller endast om kund har dubbla SIM-kort)
  4. Mobilnätverk
  5. Avancerat
  6. Nätverk > "Välj nätverk automatiskt", inaktivera denna. Vänta en liten stund, och välj sedan en annan operatör i listan.

Har du en annan mobil än dessa? Inställningarna kan ha andra namn, men testa följ stegen här ovanför så kommer du nog hitta rätt.

Har du gjort en nummerflytt till oss och satt i ditt nya SIM-kort innan nummerflytten är klar så kommer ditt tillfälliga mobilnummer att aktiveras upp mot meddelandetjänsterna i din iPhone. När din nymmerflytt är klar så behöver du ändra till rätt nummer manuellt genom att följa guiden nedan.

  1. Gå till Inställningar > Telefon > Mitt nummer (Ändra till ditt nummer)
  2. Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot (Markera det rätta numret)
  3. Gå till inställningar > FaceTime > Dra markören till vänster för att stänga av FaceTime.
  4. Gå till Inställningar > Meddelanden > iMessage (dra markören till vänster. Detta stänger av iMessage)
  5. Starta om telefonen och slå på iMessage och FaceTime igen.

Har du en annan fråga?