Tillval och guider

Här har vi samlat information om tillval, guider och olika inställningar som går att göra med ditt mobilabonnemang.

Klicka på det du vill läsa

Med extra datakort kan du dela din data med andra enheter. De fungerar med alla våra abonnemang för mobiltelefoni och mobilt bredband.
Läs mer om extra datakort

Om du skulle surfa upp din data kan du snabbt fylla på med mer. Beställ enkelt via länken nedan. Det går också bra att beställa via kundservice.
Beställ mer mobildata

Om du har tappat bort eller blivit bestulen på din mobil, modem eller router måste du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både enheten och abonnemanget.

Spärra mobiltelefon/modem och abonnemang

Inställningar för surf och MMS finns inlagda på din telefon när du får den, men får du problem kan det vara bra att kontrollera inställningarna.

För att hämta inställningar för MMS och internet, skicka ett tomt sms (eller med texten JA) till nummer 123

Manuella inställningar

Om det av någon anledning inte går att ladda ned de automatiska inställningarna till din mobil så kommer du få ett felmeddelande. Då kan du ändra inställningarna manuellt enligt nedan:

Apple iOS (iPhone/iPad)
I iPhone/iPad (iOS) hittar du val för inställningar genom att trycka Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobilnät > Mobilt datanätverk.

Android
Har du en Androidtelefon går du in på Inställningar, sedan Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Åtkomstpunktsnamn. Tryck på plus-ikonen för att lägga till ett nytt APN.

Standardinställningar för MMS

  • Användarnamn: Lämna blank
  • Lösenord: Lämna blank
  • Protokoll: HTTP
  • APN: 4G.tele2.se
  • APN-typ: Default
  • MMS-proxy: mmsproxy.tele2.se
  • MMS-port: 8080
  • Startsida/MMSC: http://mmsc.tele2.se

Standardinställningar för surf

  • Användarnamn: Lämna blank
  • Lösenord: Lämna blank
  • Protokoll: HTTP
  • APN: 4G.tele2.se
  • APN-typ: Default
  • Startsida: http://mobil.tele2.se

I alla våra mobilabonnemang ingår telefonsvarare, eller röstbrevlåda som det också kallas. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.

Läs mer om röstbrevlådan

På sidan Vidarekoppling hittar du all information om hur du vidarekopplar samtal till antingen din röstbrevlåda eller till ett annat telefonnummer.

Med Samtal väntar kan du hantera flera samtal samtidigt. När en person söker dig medan du redan pratar i mobiltelefonen får du en notis om att personen söker dig och du kan välja hur du vill hantera det väntande samtalet.

Tjänsten är kostnadsfri och innebär att ett nytt samtal kopplas fram vid ett redan pågående samtal. Då kan du välja mellan att ta emot, avvisa, eller ignorera samtalet. Om du ignorerar samtalet så kopplas det istället till din telefonsvarare.

Så här använder du tjänsten med mobiltelefonens knappsats

  • Aktivera Samtal väntar: Tryck *43#
  • Acceptera väntande samtal och avsluta pågående: Tryck ##1
  • Acceptera väntande samtal och sätta pågående i väntläge: Tryck ##2
  • Avsluta det väntande samtalet: Tryck ##3
  • Avaktivera Samtal väntar: Tryck #43#
  • På äldre telefoner behöver man även trycka på ring knappen

Om du av någon anledning inte lyckas aktivera Samtal väntar med hjälp av ovanstående guide så kan du kontakta kundservice.

Du kan välja om ditt nummer ska vara hemligt eller dolt på fyra sätt:

  • Hemligt nummer vid utgående samtal och hos nummerupplysningen.
  • Hemligt nummer endast hos nummerupplysningen.
  • Dolt nummer vid alla utgående samtal.
  • Dolt nummer vid enstaka samtal: tryck # 31 # före varje nummer du vill ringa.
  • Synligt nummer vid enstaka samtal: tryck * 31 # före varje nummer du vill ringa.

Hemligt nummer och dolt nummer fungerar på lite olika sätt. Här kan du läsa mer om skillnaden, hur det fungerar i praktiken och hur du aktiverar funktionerna.

Viktigt! Ditt telefonnummer kommer fortfarande att synas hos mottagaren när du skickar SMS eller MMS – både med hemligt och dolt nummer.

Hemligt nummer

Hemligt nummer innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen.

Om du inte vill att ditt telefonnummer ska vara tillgängligt för andra är hemligt nummer alternativet du ska välja.

För att aktivera eller ta bort hemligt nummer, kontakta kundservice på 90 222.

Dolt nummer

Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen.

Om du har dolt nummer och vill tillfälligt visa numret till den du ringer trycker du * 31 # före numret till den du ringer.

  • För dolt vid enstaka samtal: tryck #31# före numret till den du ringer.
  • För alla samtal: ring kundservice på 90 222 för att koppla in funktionen.

Saldotak är en praktisk tjänst för dig som har ett abonnemang med rörligt pris men ändå inte vill spendera mer än en viss summa per månad, eller riskera för höga kostnader. Det är alltså en förbrukningsspärr för dina rörliga kostnader som du enkelt ställer in på egen hand.

För att aktivera, ta bort eller ändra Saldotak, ring kundservice på 90 222.

Viktigt att veta om saldotak

När saldotaket är uppnått spärras ditt abonnemang för all användning. Även eventuella gratistjänster som ingår i din månadsavgift spärras. Därför rekommenderar vi att du i första hand att använder någon av våra spärrtjänster för att begränsa extrakostnader om du har ett abonnemang där samtal, sms och mms ingår.

Det kan ta upp till 48 timmar innan du blir debiterad för innehållstjänster och utlandssamtal (både till och från utlandet), vilket innebär att du vid denna typ av användning lätt kan komma över summan du satt på saldotaket.

Du kan ändra inställningarna för ditt saldotak högst en gång per timme. Om du ångrar dig och vill ändra inställningarna går det alltså inte att göra det omedelbart.

På sidan Spärrtjänster hittar du all information om vilka tjänster som går att spärra och hur du gör det.

På sidan Blockera nummer hittar du exempel på inställningar för att blockera nummer i olika mobiltelefoner.

För att kontrollera hur mycket data du har kvar på ditt mobilabonnemang så sms:ar du DATA till 72662.

Du kan även logga in på Mitt Tele2 för att kontrollera din dataförbrukning.

Har du en annan fråga?