Tjänster
Användarmanual för Tele2 Service OnlineMenyn Tjänster består av fem undermenyer: Översikt, Avtal, Dokument, Tjänstegrupper och Hantera alias.
Innehåll
Här får ni en översikt av de tjänster ni har köpt av Tele2 Företag. Ni kan välja i vilken vy ni vill ha tjänsterna presenterade; Standard, Status översikt och Tjänstegrupper. Beroende på avtal kan det finnas andra val.
Här finns möjlighet att generera .xls- eller .csv-filer med den översiktliga information som finns presenterad för tjänsterna på sidan. Du genererar denna information genom att klicka på länkarna under rubriken Här kan du ladda ner en översikt av era tjänster i .xls- eller .csv-format.
För att ladda ner detaljerad tjänsteinformation för alla era tjänster i Excelformat, klicka på länken Tjänsteöversikt eller Detaljerad tjänsteöversikt. En fil genereras som inkluderar all detaljerad tjänsteinformation för era tjänster.

De tjänster ni har beställt från Tele2 Företag presenteras i en trädstruktur, grupperade per land och Tjänstetyp. Genom att klicka på plus- eller minustecknet till vänster om varje land/tjänstetyp kan ni expandera eller minimera listan med era tjänster. För varje tjänstetyp visas även det totala antalet tjänster/abonnemang som ni har beställt av den tjänstetypen inom parentes, till höger om tjänstetypen. När trädstrukturen är fullt expanderad visas en komplett lista över de tjänster som ni har beställt från Tele2 Företag.
Om ni har beställt en datakommunikationstjänst av Tele2 Företag där nätstatistik är aktiverad för tjänsten, visas en statuslampa bredvid tjänsten i tjänstelistan.
Om statuslampan för en tjänst är grön innebär det att statistikinsamling av tjänsten lyckades vid det senaste försöket. Om statuslampan för en tjänst är röd innebär det att statistikinsamling av tjänsten misslyckades vid senaste försöket. Statuslamporna uppdateras var 5:e minut. De visas för datatjänsterna IP VPN, Ethernet VPN och Internet Access om statistik är aktiverad för tjänsten.
Om ni har beställt en redundanstjänst för er IP VPN-, Ethernet VPN- eller Internet Accesstjänst, kommer denna förbindelse att presenteras i listan under den primära tjänst som den tillhör. Bredvid redundansförbindelsen visas en statuslampa om statistik har aktiverats på denna förbindelse.
Om du vill anmäla ett fel för en tjänst som har en statuslampa som visar rött, klicka på Mer alternativ och Felanmälan för den specifika tjänsten. Du länkas då till sidan Felanmälan och kan göra en felanmälan för tjänsten.
Genom att klicka på Tjänste-id för en tjänst kan du få mer detaljerad information om tjänsten, som t ex leveransadress och teknisk information.

Under menyn Avtal hittar ni alla avtal som är upprättade mellan Tele2 Företag och er. De pilar som återfinns under rubriken Typ visar avtalstypen, det vill säga om avtalet är ett huvudavtal/ramavtal, om det är ett underavtal, om det är ett tilläggsavtal etc.
Det finns även möjlighet att titta på och ladda ner de faktiska avtalen som upprättats mellan er och Tele2 Företag. För att ladda ner avtalet, klicka på Detaljer och de aktuella filerna som är länkade till avtalet presenteras. För att ladda hem avtalet klickar du på den önskade filen.
Under Dokument finner du specifika dokument som är överenskomna mellan er och Tele2 Företag, som SLA-rapporter, mötesprotokoll etc. Här kan ladda ner dokumenten, eller enkelt skapa en struktur för era dokument under funktionen Ny Katalog. Här kan du sortera in dokumenten i mappar som du själva skapar. Rättigheter kan sättas på mappar som ligger under Mina Dokument, dessa rättigheter hanteras under meny Admin och av TSO administratören.

Här finns generell produktinformation om Tele2 Företagstjänster, såsom tjänstebeskrivningar, manualer och andra dokument/filer. Här visas bara produktinformation beroende på avtalade tjänster.
Under Tjänstegrupper kan ni som har flera produkter och tjänster definiera egna grupper för dessa. Ni kan skapa och namnge era egna grupper och välja mellan alla era tjänster på portalen och vilka tjänster som skall ingå i dessa grupper. Denna funktion ger möjlighet att strukturera och gruppera era tjänster på det sätt ni själva önskar för att få en bättre översikt, som grupper för olika geografiska områden eller olika enheter inom företaget. De grupper som ni har skapat kommer att bli synliga under menyn Översikt.

Redigera tjänstegrupper
Här redigerar du era egna tjänstegrupper. Tjänstegrupper används för att gruppera flera tjänster för en enklare överblick.

Lägg till tjänstegrupp
Här kan du skapa ny en tjänstegrupp.
Här kan du administrera alias för era tjänster. Exportera data till en Excelfil och gör förändringarna där för att sedan importera filen tillbaka till TSO med era nya alias.
Auto Alias används för att skapa alias automatiskt.

Hur kan vi hjälpa dig?
Har du frågor om TSO eller dina tjänster från Tele2? Fyll i kontaktformuläret via knappen nedan så hör vi av oss.