Rapporten skapar insikt och förståelse för kundernas behov
För andra året i rad publicerar vi rapporten Data om data, i vilken vi undersöker hur våra företagskunder använder sina abonnemang.
Vi vet att behovet av mobilkommunikation är större än någonsin och att kravet på oss operatörer att allt ska fungera aldrig har varit större. Om vi förstår hur företagen använder våra tjänster kan vi lättare hitta lösningar som passar just deras behov. Det är därför vi har tagit fram den här rapporten.
Med hjälp av underlaget i förra årets rapport har vi jämfört utvecklingen i telefoni, sms och surf för små och medelstora företag som använder Tele2s mobiltjänster.
Datakonsumtionen ökar med 43 %
Konsumtionen av data bland svenska företag ökar för andra året i rad, en utveckling som vi förväntar oss kommer att fortsätta. Under 2019 var ökningen av datatrafik 43 % och vårt uppdrag att möjliggöra obegränsad uppkoppling för Sveriges företagare har blivit viktigare än någonsin.
Uppkoppling och digitala tjänster bidrar till att effektivisera företag och hjälper dem att bedriva sina verksamheter. Vår förhoppning är att vi på Tele2 ska fungera som en samarbetspartner för våra kunder och bidra till att ni kan jobba smart, effektivt och obegränsat oavsett vilken bransch ni befinner sig i.
Datakonsumtionen ökar med 43 %
Konsumtionen av data bland svenska företag ökar för andra året i rad, en utveckling som vi förväntar oss kommer att fortsätta. Under 2019 var ökningen av datatrafik 43 % och vårt uppdrag att möjliggöra obegränsad uppkoppling för Sveriges företagare har blivit viktigare än någonsin.
Uppkoppling och digitala tjänster bidrar till att effektivisera företag och hjälper dem att bedriva sina verksamheter. Vår förhoppning är att vi på Tele2 ska fungera som en samarbetspartner för våra kunder och bidra till att ni kan jobba smart, effektivt och obegränsat oavsett vilken bransch ni befinner sig i.
Då rings och surfas det mest
I undersökningen framträder både likheter och skillnader mellan både företag och branscher. Gemensamt för alla branscher är till exempel att det rings minst och surfas mest i juli.
Ett annat gemensamt beteende är att man på fredagar surfar mest, men sms:ar och ringer minst. Samtalen är dessutom kortare jämfört med andra veckodagar.
Även storleken på företag utgör en skillnad. Större företag är generellt mer digitaliserade än små och medelstora företag. Samtidigt är det endast 14 % av företagen som använder digitaliseringen i affärsutvecklingssyfte och för att förenkla administrativa processer.
Då rings och surfas det mest
I undersökningen framträder både likheter och skillnader mellan både företag och branscher. Gemensamt för alla branscher är till exempel att det rings minst och surfas mest i juli.
Ett annat gemensamt beteende är att man på fredagar surfar mest, men sms:ar och ringer minst. Samtalen är dessutom kortare jämfört med andra veckodagar.
Även storleken på företag utgör en skillnad. Större företag är generellt mer digitaliserade än små och medelstora företag. Samtidigt är det endast 14 % av företagen som använder digitaliseringen i affärsutvecklingssyfte och för att förenkla administrativa processer.
Vem ringer mest?
Juristbranschen har minst ökning av surf
Åkeribranschen ringer flest antal samtal
Skönhet och frisör skickar flest sms
Bilmekaniker ringer kortast samtal
Byggbranschen nyttjar mobilen mer än genomsnittet
Data och IT ringer minst antal samtal
Hotell och restaurang surfar mest per dag
Redovisning och revision surfar minst per dag
Tandläkare ringer allt oftare
Vem ringer mest?
Juristbranschen har minst ökning av surf
Åkeribranschen ringer flest antal samtal
Skönhet och frisör skickar flest sms
Bilmekaniker ringer kortast samtal
Byggbranschen nyttjar mobilen mer än genomsnittet
Data och IT ringer minst antal samtal
Hotell och restaurang surfar mest per dag
Redovisning och revision surfar minst per dag
Tandläkare ringer allt oftare
Norrlänningar surfar mest
Mellan regionerna syns stora skillnader i hur företagen surfar.
Norrbotten ligger i topp med en snittsurf per dag på 1 366 MB mot Gotland som ligger i botten med 193 MB. Jämtland och Västerbotten ligger på plats två och tre med 674 MB respektive 634 MB per dag.
Norrlänningar surfar mest
Mellan regionerna syns stora skillnader i hur företagen surfar.
Norrbotten ligger i topp med en snittsurf per dag på 1 366 MB mot Gotland som ligger i botten med 193 MB. Jämtland och Västerbotten ligger på plats två och tre med 674 MB respektive 634 MB per dag.
Åkerierna ringer flest samtal
Små och medelstora företag ringde i genomsnitt 6,7 samtal per dag jämfört med 7,0 under 2018. Samtidigt skedde en ökning av samtalslängden.
Flest samtal stod åkeribranschen för. Där ringde man 9,2 samtal per dag, nästan 40 % fler än genomsnittet.
Åkerierna ringer flest samtal
Små och medelstora företag ringde i genomsnitt 6,7 samtal per dag jämfört med 7,0 under 2018. Samtidigt skedde en ökning av samtalslängden.
Flest samtal stod åkeribranschen för. Där ringde man 9,2 samtal per dag, nästan 40 % fler än genomsnittet.
Vi skickar allt färre sms
2019 minskade antalet skickade sms för samtliga branscher; i snitt skickades 10,3 sms per dag.
Att antalet skickade sms har minskat innebär inte att textkommunikation i sig har minskat, utan den har troligen ökat i samband med förflyttningen till andra forum.
Vi skickar allt färre sms
2019 minskade antalet skickade sms för samtliga branscher; i snitt skickades 10,3 sms per dag.
Att antalet skickade sms har minskat innebär inte att textkommunikation i sig har minskat, utan den har troligen ökat i samband med förflyttningen till andra forum.
Digitaliseringen visar vägen
Digitaliseringen är en trend som i sig möjliggör ett mer flexibelt arbetssätt. Gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut, när den obegränsade tillgängligheten gör att vi kan nås dygnet runt och arbeta när och var vi vill.
Flexibilitet och enkelhet är också viktiga frågor för kunderna i dagens snabbrörliga samhälle. Idag vill både företagare och privatkonsumenter ha tjänster som är användarvänliga och förenklar vardagen, vilket i sig ställer högre krav på leverantörerna.
Digitaliseringen visar vägen
Digitaliseringen är en trend som i sig möjliggör ett mer flexibelt arbetssätt. Gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut, när den obegränsade tillgängligheten gör att vi kan nås dygnet runt och arbeta när och var vi vill.
Flexibilitet och enkelhet är också viktiga frågor för kunderna i dagens snabbrörliga samhälle. Idag vill både företagare och privatkonsumenter ha tjänster som är användarvänliga och förenklar vardagen, vilket i sig ställer högre krav på leverantörerna.
Hur gjordes undersökningen?
Dataunderlaget består av fler än 500 miljoner datapunkter, baserat på 257 000 unika abonnemang hos 53 000 företag. För att kunna jämföra branscher och företag med varandra har vi delat upp dem i nio olika yrkeskategorier, i tre olika storlekar.
Små företag: 0-49 anställda
Medelstora företag: 50-199 anställda
Stora företag: >199 anställda
Vi har tittat närmare på dessa branscher och yrkesgrupper:
Juristbyråer | Skönhet och frisör | Bilmekaniker | Byggbranschen | Data och IT | Hotell och restaurang | Redovisning och revision | Tandläkare
Hur gjordes undersökningen?
Dataunderlaget består av fler än 500 miljoner datapunkter, baserat på 257 000 unika abonnemang hos 53 000 företag. För att kunna jämföra branscher och företag med varandra har vi delat upp dem i nio olika yrkeskategorier, i tre olika storlekar.
Små företag: 0-49 anställda
Medelstora företag: 50-199 anställda
Stora företag: >199 anställda
Vi har tittat närmare på dessa branscher och yrkesgrupper:
Juristbyråer | Skönhet och frisör | Bilmekaniker | Byggbranschen | Data och IT | Hotell och restaurang | Redovisning och revision | Tandläkare
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.