ÖPPNA NÄT BAROMETERN 2019
Rapport över Sveriges öppna fibernät
Välkommen till Öppna Nät Barometern
Öppna Nät Barometern är en metod vi har utvecklat tillsammans med våra partners inom Öppna Fibernät i syfte att hitta förbättringsområden som flera aktörer har gemensamt och tillsammans hitta konkreta lösningar för att få en hög och jämn kvalitet i både nät, tjänster och produkter över hela landet – för våra gemensamma kunder.
På denna sidan kan du ladda ner rapporten i sin helhet för detaljerad information om vilka mätpunkter som ingår samt de olika kriterierna betygen baseras på.
Välkommen till Öppna Nät Barometern
Öppna Nät Barometern är en metod vi har utvecklat tillsammans med våra partners inom Öppna Fibernät i syfte att hitta förbättringsområden som flera aktörer har gemensamt och tillsammans hitta konkreta lösningar för att få en hög och jämn kvalitet i både nät, tjänster och produkter över hela landet – för våra gemensamma kunder.
På denna sidan kan du ladda ner rapporten i sin helhet för detaljerad information om vilka mätpunkter som ingår samt de olika kriterierna betygen baseras på.
Grattis Bollnäs Energi!
Vinnare av 2019 års Öppna Nätbarometern Bollnäs Energi med följande motivering:
Bollnäs Energi har under de senaste åren gjort en fantastisk resa. Från ett stängt nät till ändrad affärsmodell och Öppet nät har de utvecklats på ett väldigt imponerande sätt. De är mycket lyhörda för våra önskemål och har gjort förbättringsarbeten snabbt och effektivt. Bollnäs Energi har höga ambitioner och strävar ständigt att vara på topp. Fibernätet har ett brett produktutbud, högpresterande systemstöd och adressdokumentation av högsta klass. Ett stabilt nät, korta åtgärdstider och ett starkt kundfokus gör Bollnäs energi till en värdig vinnare.
Grattis Bollnäs Energi!
Vinnare av 2019 års Öppna Nätbarometern Bollnäs Energi med följande motivering:
Bollnäs Energi har under de senaste åren gjort en fantastisk resa. Från ett stängt nät till ändrad affärsmodell och Öppet nät har de utvecklats på ett väldigt imponerande sätt. De är mycket lyhörda för våra önskemål och har gjort förbättringsarbeten snabbt och effektivt. Bollnäs Energi har höga ambitioner och strävar ständigt att vara på topp. Fibernätet har ett brett produktutbud, högpresterande systemstöd och adressdokumentation av högsta klass. Ett stabilt nät, korta åtgärdstider och ett starkt kundfokus gör Bollnäs energi till en värdig vinnare.
Top 10 Öppna fibernät 2019
1. Bollnäs Energi 2. iTUX 3. IP-Only 4. Open Universe 5. Mitt Nät 6. Fibra 7. Zitius 8. Svenska Stadsnät 9. Telia Öppen Fiber 10. På delad plats Lunet & Netsam
Top 10 Öppna fibernät 2019
1. Bollnäs Energi 2. iTUX 3. IP-Only 4. Open Universe 5. Mitt Nät 6. Fibra 7. Zitius 8. Svenska Stadsnät 9. Telia Öppen Fiber 10. På delad plats Lunet & Netsam
Så här gjordes undersökningen
Öppna Nät Barometern består av totalt 22 mätpunkter, uppdelade i tre olika kategorier:
1. Marknad, avtalsvillkor och miljö 2. Drift och kvalitet 3. Teknik
Mätpunkterna har valts utifrån vad som är viktigt för slutkunderna. De speglar användarnas totala upplevelse av de produkter och tjänster som tjänsteleverantörer och de öppna fibernäten gemensamt levererar till dem.
Inom Marknad, avtalsvillkor och miljö jämförs parametrar som produktutbud, prissättning och miljöpolicy. Inom området Drift- och datakvalitet tittar vi på felfrekvens, driftstatistik och åtgärdstid, samt leverantörens ärendehanteringssystem. Inom kategorin Teknisk design granskas bl a stöd för ON-API, uppgraderingspolicy samt produktspecifikationer.
Så här gjordes undersökningen
Öppna Nät Barometern består av totalt 22 mätpunkter, uppdelade i tre olika kategorier:
1. Marknad, avtalsvillkor och miljö 2. Drift och kvalitet 3. Teknik
Mätpunkterna har valts utifrån vad som är viktigt för slutkunderna. De speglar användarnas totala upplevelse av de produkter och tjänster som tjänsteleverantörer och de öppna fibernäten gemensamt levererar till dem.
Inom Marknad, avtalsvillkor och miljö jämförs parametrar som produktutbud, prissättning och miljöpolicy. Inom området Drift- och datakvalitet tittar vi på felfrekvens, driftstatistik och åtgärdstid, samt leverantörens ärendehanteringssystem. Inom kategorin Teknisk design granskas bl a stöd för ON-API, uppgraderingspolicy samt produktspecifikationer.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.