Vinterlandskap med solnedgång

ÖPPNA NÄT BAROMETERN 2020

Tillsammans förbättrar vi de öppna fibernäten

Öppna Nät Barometern är en metod vi har utvecklat tillsammans med våra partners inom Öppna Fibernät. Syftet är att hitta förbättringsområden som flera aktörer har gemensamt och tillsammans hitta konkreta lösningar för att få en hög och jämn kvalitet i både nät, tjänster och produkter över hela landet – för våra gemensamma kunder.

Förhoppning är att vi med Öppna Nät Barometern ska kunna visa på behovet av en mer standardiserad och kvalitetssäkrad affärsmodell, driftprocess och nätdesign. 

På denna sida kan du ladda ner rapporten i sin helhet för detaljerad information om vilka mätpunkter som ingår samt de olika kriterierna betygen baseras på.

iTUX är vinnare av Öppna Nät Barometern 2020

Vinnare av 2020 års Öppna Nät Barometern är iTUX med följande motivering:

Med 93,5 poäng och med knapp marginal från förra årets vinnare, får iTUX i år högst totalpoäng i Öppna Nät Barometern. Under de fyra år som vi delat ut utmärkelsen har iTUX kontinuerligt och ständigt förbättrat sig, vilket nu har gett resultat.

iTUX agerar alltid oberoende och professionellt mot alla tjänsteleverantörer och har under åren som vi gjort mätningarna avsevärt förbättrat sin driftkvalitet, accesstöd och systemstöd.

Topp 10 Öppna fibernät 2020

1. iTUX 2. Bollnäs Energi 3. Open Universe 4. IP Only 5. Zitius 6. Svenska Stadsnät 7. Fibra 8. Mittnät 9. Lunet 10. Övik Energi

Så här gjordes undersökningen

Öppna Nät Barometern består av totalt 22 mätpunkter, uppdelade i tre olika kategorier:

1. Marknad, avtalsvillkor och miljö 2. Drift och kvalitet 3. Teknik

Mätpunkterna har valts utifrån vad som är viktigt för slutkunderna. De speglar användarnas totala upplevelse av de produkter och tjänster som tjänsteleverantörer och de öppna fibernäten gemensamt levererar till dem.

Inom Marknad, avtalsvillkor och miljö jämförs parametrar som produktutbud, prissättning och miljöpolicy. Inom området Drift- och datakvalitet tittar vi på felfrekvens, driftstatistik och åtgärdstid, samt leverantörens ärendehanteringssystem. Inom kategorin Teknisk design granskas bl a stöd för ON-API, uppgraderingspolicy samt produktspecifikationer.

Varför behöver vi öppna nät?

När fler jobbar hemifrån och många håller kontakten via videosamtal och andra digitala plattformar, är behovet av högkvalitativa bredbandstjänster kanske större än någonsin.

Tele2 når idag långt över 3 miljoner hushåll via 50 nät runtom i landet. De öppna näten är otroligt viktiga för oss, då de hjälper oss att utöka vårt univers och nå fler kunder. De har också hjälpt oss att ha en kontinuerlig dialog med många av landets öppna nät och gjort oss bättre som tjänsteleverantör.