Social hållbarhet

– för att skydda barn som far illa

Socialt ansvar är en del av vår hållbarhetsstrategi

Internet är en underbar uppfinning och källa till både kunskap och nöje för barn och unga. Men det finns också mörka sidor. Tele2s arbete med att skydda barn i ett uppkopplat samhälle sorterar under den dimension av hållbarhet som kallas social hållbarhet. Den handlar om att ta socialt ansvar och förhålla sig till globala riktlinjer om mänskliga rättigheter och FNs barnkonvention. Det kan gälla arbetsvillkor på fabriker i tredje världen, eller om att skydda barn på internet här hemma.

Det här gör vi

Tele2 bedriver en rad projekt inom området. Tillsammans med stiftelsen Ecpat och med hjälp av listor från Polisen arbetar man exempelvis aktivt för att stoppa spridningen av sexuellt övergreppsmaterial på internet. Nu under pandemin stöttar Tele2 också Ecpats projekt Stödlinjen för att skydda barn som far illa under isoleringen.

– Vi har satt upp en telefonlinje för utsatta barn, så att de kan ringa anonymt gratis och utan att det syns på telefonräkningen, oberoende av operatör, berättar Erik Wottrich som är hållbarhetschef på Tele2.

Via proaktivt arbete får föräldrar, barn och skolor tillgång till verktyg och samtalsunderlag. Varje år genomförs undersökningen Barn och unga på nätet där 1 000 barn och ungdomar berättar vilka möjligheter och risker de upplever med livet på nätet. Resultatet av undersökningen används sedan av föräldrar och skolor. I samarbete med Prinsparets stiftelse har Tele2 även varit med och tagit fram tjänsten Lajka som vänder sig till skola och föräldrar med diskussioner om barns nätvanor.

– När vi gjorde vår undersökning insåg vi hur extremt viktig kunskapen om barns utsatthet är för alla. Inte bara våra kunder på konsumentsidan, utan även våra företagskunder rankade den oerhört högt. Det är trots allt människor som svarar, säger Erik Wottrich.