Felsökning av mobildata

Här får du hjälp att lösa problem relaterade till att surfa, mms:a eller skicka mejl med mobilen.

Vanliga frågor och svar

Den vanligaste anledningen till att man inte får inställningar i telefonen att fungera beror på att tidigare/gamla inställningar inte raderats innan de nya installerats. Läs manualen som medföljde telefonen när du fick den, eller kontakta telefontillverkaren.

Många telefonmodeller kräver att du manuellt raderar befintliga inställningar (till exempel från en tidigare operatör eller fabriksinställningar från tillverkaren) innan du installerar de nya inställningarna du hämtat från Tele2.

  • Gamla inställningar hittar du vanligtvis via Inställningar > Kommunikation > Datakommunikation.

  • Du måste även radera befintliga internetprofiler. Du hittar dem vanligtvis under "Datakom" / "Internetinställningar" eller "Internetprofiler".

Ibland behöver du starta om telefonen för att de nya inställningarna ska slå igenom. 
Rätt inställningar hittar du här.

Det är inte alltid man har rätt inställningar för att kunna se ett mms.

Har du fått ett mms kan du titta på det via datorn. Hämta ditt mms genom att skriva in ditt mobilnummer och mms-koden som syns i meddelandet här: Hämta mms.  

Uppspelningen av mms:et kan variera beroende på vilken dator och vilka inställningar du har. Ett bildmeddelande som du inte har spelat upp sparas i 7 dagar efter att bildmeddelandet skickades till dig.

Vill du snabbt veta vilket datapaket du har samt hur mycket datavolym och tid som återstår på det? Skicka ett SMS till 72661 med texten DATA så får du en saldorapport.

  • Du kan kontrollera med hjälp av våra 

    att du har datapaket med surf kvar.

  • Kontrollera att mobilsurf eller mobildata är aktiverat i din telefon.

  • Kontrollera att du har rätt inställningar (skicka ett tomt SMS till 123 så skickas de direkt till telefonen, eller läs mer här).

  • Få bekräftat att det ska finnas täckning på platsen.

  • Titta på vår täckningskarta för att se hur det ser ut där du befinner dig just nu.

  • I vår driftinformation ser du om platsen du befinner dig på är påverkad av en driftstörning 

  • Starta om telefonen.

  • Se till så att du har den senaste mjukvaran installerad på din telefon.

  • Testa ditt SIM-kort i en annan telefon.

iPhone-inställningar -> Mobilnät -> Mobildata
Android-inställningar -> Mer eller Fler nät -> Mobila nätverk -> Mobil datatrafik

Fungerar det fortfarande inte? Kontakta kundservice på telefon 90 444 så hjälper vi dig genom att felsöka vidare.

Av säkerhetsskäl kräver Tele2 att du använder antingen kryptering eller autentisering (användarnamn och lösenord) mot din utgående server när du skickar mejl via vårt nät. Vi har därför spärrat utgående trafik via serverport 25.

De flesta e-postleverantörer erbjuder någon av dessa säkerhetsfunktioner. Din e-postleverantör kan berätta mer om vilka inställningar du behöver göra för just din mejladress. Du kan också kontakta kundservice.

För att se hur mycket data du har kvar på ditt abonnemang – skicka ett SMS med texten DATA till 72661 så får du en saldorapport. Se även till att du har roaming för mobildata påslaget.

I ett fåtal länder har vi inte avtal för dataroaming med alla operatörer och du kan manuellt behöva välja en annan operatör i din telefon, Du kan se vilka operatörer vi har avtal med på vår utlandssida.

Datatrafik inom EU/EES: Om du befinner dig i ett annat EU/EES-land ingår hela eller en viss mängd av din datatrafik i ditt abonnemang. Hur mycket beror på vilket abonnemang du har.

För att du ska kunna surfa i ett annat EU/EES-land behöver mobildata vara påslaget och du behöver ha datatrafik kvar i ditt abonnemang. Skulle din datatrafik vara slut så kan du enkelt köpa mer här. Den data du köper gäller även i ett annat EU/EES-land och i högst 6 månader. 

Datatrafik utanför EU/EESÄr du utanför EU/EES och behöver surfa med mobilen rekommenderar vi att du köper ett datapaket till det land som du ska åka till. De gäller i 14 dagar från inköpsdagen och du kan välja mellan tre zoner. Det datapaket som du köper gäller i samtliga länder inom den zonen. Mobildata måste vara igång för att du ska kunna surfa med ett datapaket.

Om du väljer att inte köpa ett datapaket och inte vill få onödigt höga kostnader på mobilräkningen rekommenderar vi att du stänger av mobildata och endast kopplar upp dig mot befintliga WiFi-nätverk. 

Eventuella störningar kan du se på driftstörningskartan.

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan. 

Kontakta oss