Kom igång med Mobilt Bredband
Se innehåll och dokument
Innehåll
- Surfa med mobilt bredband
- Vill du veta hur mycket data du har kvar?
- Inställningar
- Om du har en extern SIM-kortsläsare:
- Vad innebär hastigheten?
- Adressändring
- Avslut av abonnemang och uppsägningstid
Dokument
- Villkor för mobila tjänster
Här har vi samlat all information som behövs för dig som använder mobilt bredband.
Surfa med mobilt bredband
Ditt abonnemang är aktiverat på ett SIM-kort som du använder antingen i ett modem (även kallat dongel), som är en USB-sticka som du kopplar in direkt i din dator, eller i en router som gör att du kan surfa trådlöst.
När du surfar med mobilt bredband så skickar och tar ditt modem/router emot data via en mobildataanslutning. Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via 3G eller 4G-nätet. Med 3G surfar du i upp till 25 Mbit/s. Hastigheterna i Tele2’s egna 4G-nät är upp till 80 Mbit/s. Om det finns tillgängligt så kommer ditt modem/router alltid att välja 4G-nätet i första hand.
Precis som för din mobiltelefon så kan täckningen variera och påverka signalstyrkan som ditt modem eller router får in. Hastigheten som du får ut kan bero på olika saker. Till exempel:
Ditt avstånd till närmaste mast (även kallat basstation). Tele2 täckningskarta
Hur många andra personer som samtidigt surfar i samma område, på samma mast.
Mängden data som varje användare i området skickar och tar emot med sitt bredband.
Vad som finns mellan dig och masten. Utomhus är täckningen ofta något bättre eftersom signalen då inte störs av ett hus byggmaterial eller liknande. Om det finns byggnader eller träd mellan dig och masten så kan det också påverka hastigheten.
Vill du veta hur mycket data du har kvar?
I Tele2 Work kan du följa din förbrukning och se dina abonnemangsuppgifter. Klicka här för att: Logga in/ Skapa konto i Tele2 Work.
Inställningar
Om du har ett 4G-modem/SIM-kort som det står 4G på ska du använda: APN: 4g.tele2.se
Om du har ett 3G-modem/SIM-kort ska du använda APN: mobileinternet.tele2.se
Om du har en extern SIM-kortsläsare:
(standardinställningar)
APN 3G: mobileinternet.tele2.se APN 4G: 4g.tele2.se Telefonnummer: *99# Användarnamn & lösenord: används ej (dessa fält lämnas tomma) Protokoll för lösenordsverifiering: Chap IP-adress: Dynamisk DNS-adress: Dynamisk WINS-adress: Dynamisk
Här hittar du manualer för de vanligaste modemen.
För att få veta vilken uppkopplingshastighet du får i praktiken, gå in på www.bredbandskollen.se Där hittar du mycket bra tips och goda råd för att få ut mesta möjliga av din uppkoppling.
Vad innebär hastigheten?
1-5 Mbit/s - räcker för dig som mailar och läser nyheter på nätet då och då. 6-16 Mbit/s - för dig som surfar med jämna mellanrum och mailar tyngre filer. 16-30 Mbit/s - snabb uppkoppling, perfekt för videokonferenser. 30-80 Mbit/s - för dig som vill ha riktigt snabb och säker uppkoppling. Perfekt för videokonferenser och nedladdning av stora filer.
Adressändring
Behöver du göra en adressändring är du välkommen att kontakta Kundservice.
Avslut av abonnemang och uppsägningstid
Om du vill avsluta ditt mobila bredbandsabonnemang är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0200-232323. Hur lång uppsägningstid du har beror på när du tecknade abonnemanget. Enklast är att titta i ditt avtal, logga in i Tele2 Work eller kontakta Kundservice.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.