Support för säkerhetstjänster

Frågor och svar

Om du får ett mejl, sms eller blir uppringd och blir hänvisad till:

  • en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter

  • att lämna ifrån dig kortnummer, CVC-kod eller andra kort-/ och användaruppgifter

  • att snarast möjligt logga in via en länk till en webbsida med inloggningsformulär.

Tips: Det är ofta lätt att se på länkens url/webbadress att den inte är från en officiell sida. Känner du dig osäker, kontakta alltid företaget det gäller på ett ordinarie nummer.

Ring aldrig upp ett missat samtal om du inte är säker på vart numret går. En del nummer är betalnummer som inte debiteras enligt vanlig taxa och den som ringer upp numret kan drabbas av höga kostnader som följd. Sök på internet och se om du kan ta reda på vart numret går innan väljer om du vill ringa tillbaka.

När Tele2 identifierar nummer av den här typen så har vi som en förebyggande säkerhetsåtgärd att spärra dem så att våra kunder inte kan ringa till dem.

Vi kommer aldrig mejla dig och be om kort- eller inloggningsuppgifter!

Om du har fått ett mejl/sms som sägs vara från Tele2 och handlar om ”återbetalning, ”verifiering via kreditkorts-/ eller kontouppgifter” så är det en form av bedrägeri som kallas lösenordsfiske (phishing-mejl). 

Phishing/nätfiske är en bedrägeriform som går ut på att lura till sig konto- eller kort-information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kunduppgifter. 

Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, ringa eller skicka sms till sina kunder.

Här kan du läsa mer: Tips för att skydda dig mot nätfiske. 

Varje år drabbas en mängd företag av urkundsförfalskning, vilket innebär att en obehörig person med falsk id-handling utger sig för att vara en behörig firmatecknare för att kunna tillskaffa sig produkter, varor eller tjänster.

En urkundsförfalskning upptäcks oftast genom att det kommer en avi från Posten eller en faktura för något som man inte själv har beställt.

Om du eller ditt företag blivit utsatt för urkundsförfalskning:
• Kontakta Polisen och gör en polisanmälan.
• Kontakta Tele2s kundservice för företag på telefon 90 444 för att spärra abonnemanget samt bestrida fakturorna relaterade till köpet.

För mer information, gå in på Polisens hemsida.

Kontakta kundservice

Behöver du hjälp eller rådgivning? Kontakta oss via vårt kontaktformulär eller ring oss på telefon 90 444.

Kontakta oss