Telefoni

Mobiltelefoni

Här hittar du bland annat information om SIM-kort, hur du hämtar ett MMS och hur du spärrar din mobiltelefon.

Mobildata  - Här hittar du allting som har med data och surf med din mobiltelefon att göra. 
Hämta MMS - Om du fått ett MMS som du inte kan läsa på din telefon.

Tele2 Work  - Självserviceportalen där du bland annat kan: 

  • Beställa nytt SIM-kort
  • Aktivera SIM-kort
  • Spärra SIM-kort
  • Ändra fakturaadress
  • Se abonnemangsuppgifter
  • Se fakturor
  • Se förbrukning

Här nedanför kan du läsa mer om: 

Kom igång med Trippel-SIM

Våra SIM- och datakort är så kallade Trippel-SIM (Multi-SIM) vilket innebär att det innehåller olika storlekar; Nano, Micro och Mini. Bryt ut den storlek som passar för just din telefon eller annan enhet, sätt i den, starta och du är igång! Du behöver inte knappa in någon förinställd PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod. Se nedan. 

PIN-kod

En fyrsiffrig säkerhetskod som skyddar din telefon från att obehöriga ska ta sig in i den, om den t.ex. blir stulen. Koden står tryckt på SIM-kortet som du fått av oss. Vill du byta till en personlig PIN-kod gör du det enklast i telefonens inställningar.

  • För iOS/iPhone hittar du det under Inställningar i meny Telefon
  • För Android hittar du det under Inställningar i meny Säkerhet

Ha gärna skärmlås på telefonen aktiverad med PIN-kod, det ger dig ett extra skydd om telefonen skulle komma bort. Du ändrar det i din telefons inställningar.

PUK-kod

Om du skrivit fel PIN-kod tre gånger så låses din telefon med ytterligare ett steg. Du behöver då ange PUK-kod. Du har 10 försök på dig att slå rätt PUK-kod, sedan låses kortet permanent och du behöver beställa ett nytt SIM-kort.

Tappat bort PIN eller PUK-kod?

Om du har tappat bort eller glömt din PIN- eller PUK-kod så kan du antingen:

  • Logga in på Tele2 Work för att se koderna.
  • Titta på din senaste faktura (endast Mobilt Bredband).
  • Läsa koderna på hållaren som ditt SIM-kort satt fast i.

Du kan också kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

Överlåtelse av mobilabonnemang

En överlåtelse innebär att en annan person eller företag tar över ditt abonnemang. Det gör du enklast genom att besöka en av våra Tele2-butiker eller genom att kontakta Tele2 kundservice. Du kan också göra en överlåtelse genom att ladda ner och fylla i denna blankett

IMEI-nummer

IMEI är din telefons unika serienummer. Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen så behöver du ange IMEI-numret i din polis- och förlustanmälan. Vi på Tele2 kan då låsa din telefon så inga obehöriga kommer åt, eller kan använda den. Det underlättar även polisens jobb då de vet vilken telefon som är just din.

Har du tappat bort ditt IMEI-nummer?

Ditt IMEI-nummer står på förpackningen till din telefon. Du ser även ditt IMEI-nummer genom att knappa in * # 0 6 # på din mobil, spara det gärna på ett säkert ställe, om du inte sparar kartongen. Du kan också se numret under batteriet på din telefon.

Behöver du spärra eller förlustanmäla din telefon?

Om du har tappat bort din telefon eller om den har blivit stulen – då behöver du omgående stöld- eller förlustspärra både abonnemanget och hårdvaran.

Gör så här:

1. Allra först måste du göra en förlust- eller stöldanmälan hos Polisen, vilket du smidigt hanterar direkt på deras hemsida. För att göra detta behöver du mobiltelefonens IMEI-nummer som står på kartongen och även på ditt kvitto.

2. När förlustanmälan är färdig får du ett diarienummer av Polisen, vilket du behöver när du sedan ringer in till Kundservice. Du behöver också uppge information om mobiltelefonens IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan samt vilket telefonnummer som gäller för abonnemanget.

3. När vi har all denna information, då kan vi hjälpa dig att låsa både din telefon och ditt SIM-kort!

Du kan alltid spärra din telefon.

  • När Kundservice har stängt kan du alltid ringa 0200 - 23 23 23 (knappval 1) eller logga in i Tele2 Work för att spärra ditt abonnemang/SIM-kort.
  • Om du är utomlands så ringer du istället till nummer +46 772 23 23 23

Har din telefon hittats igen efter att du spärrat den?
Vill du häva spärren, kontakta Kundservice och uppge både IMEI-nummer och diarienumret du fick vid polisanmälan. Då kan vi häva spärren som gäller den fysiska telefonen.

Behöver du hjälp med hur du använder din mobil eller hur man gör olika inställningar?
Läs manualen som du fick med när du köpte din mobiltelefon, eller kontakta telefontillverkaren för hjälp,

Vill du avsluta ett mobilabonnemang? 

För att avsluta ett abonnemang kan du använda någon av våra självservice-tjänster. Du kan också kontakta oss på Kundservice. Du har alltid en månads uppsägningstid oavsett när du tecknade abonnemanget. 

Har du bindningstid kvar på abonnemanget kan du avsluta det idag och betala in resterade månadsavgifter som du har kvar på abonnemnaget. 

Mobilsupport för tidigare TDC-kunder

TDC är nu en del av Tele2, men som tidigare mobilkund hos TDC behåller du många av de tjänster och funktioner du är van vid. Klicka på Läs mer för att få svar på några vanliga supportfrågor som rör ditt företag.