Kom igång med mobiltelefoni

Här hittar du bland annat information om SIM-kort, vad du gör om du har glömt din PIN-kod och hur du spärrar din mobiltelefon.

Manualer och guiderVillkor mobila tjänster

Så kommer du igång med mobiltelefoni

Våra SIM- och datakort är så kallade trippel-SIM (multi-SIM), vilket innebär att det innehåller olika storlekar; Nano, Micro och Mini. Bryt ut den storlek som passar för just din telefon eller annan enhet, sätt i den, starta och du är igång! Du behöver inte ange någon förinställd PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod. 

Här finner du information om hur du kommer igång med eSIM.

PIN-kod är en fyrsiffrig säkerhetskod som skyddar din telefon från att obehöriga ska ta sig in i den om den till exempel blir stulen. Koden står tryckt på SIM-kortet som du fått av oss. Vill du byta till en personlig PIN-kod gör du det enklast i telefonens inställningar.

  • För iOS/iPhone hittar du det under Inställningar i meny Telefon

  • För Android hittar du det under Inställningar i meny Säkerhet

Ha gärna skärmlås på telefonen aktiverad med PIN-kod. Det ger extra skydd om telefonen skulle komma bort. Du ändrar detta i din telefons inställningar.

Om du skrivit fel PIN-kod tre gånger låses din telefon med ytterligare ett steg. Du behöver då ange PUK-kod. Du har 10 försök på dig att slå rätt PUK-kod, sedan låses kortet permanent och du behöver beställa ett nytt SIM-kort.

Om du har tappat bort eller glömt din PIN- eller PUK-kod kan du antingen:

  • Logga in på Mitt Tele2 Företag för att se koderna.

  • Titta på din senaste faktura (gäller endast Mobilt Bredband).

  • Läsa koderna på hållaren som ditt SIM-kort satt fast i.

Du kan också kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Datakort

Datakort är extra SIM-kort som delar surf med mobilabonnemanget och som endast fungerar för datatrafik (ej samtal, sms/mms). Genom att använda det i din surfplatta, dator eller annan enhet med plats för SIM-kort kan du snabbt och enkelt koppla upp dig i vårt mobilnät och börja surfa även när du inte har tillgång till fasta nät.

Datakortet gäller även i andra EU/EES-länder och är automatiskt spärrat för trafik utanför EU/EES. Behöver du låsa upp kortet kan du kontakta kundservice. 

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan. 

Kontakta oss