FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandeSIMFyll på dataMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WAN ProPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddNetwork as a serviceKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagHållbarhetHållbarhet och telekomArtiklar och kundcase om hållbarhetRapport: Det hållbara företagandetMöt Tele2s hållbarhetschefOm Tele2s arbete med hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetDet hybrida arbetslivetGör vår behovsanalys

KOM IGÅNG MED ESIM

Se innehåll och dokument

Vad är eSIM?

eSIM (embedded SIM) är en ny teknologi som låter dig göra samma sak som med ett fysiskt SIM-kort, men redan inbyggt i enheten - på en betydligt mindre yta. Den består av en intern krets med tillhörande mjukvara, vilket har flera fördelar mot de klassiska SIM-korten.

Har du inte ännu skaffat eSIM eller har du frågor hur man skaffar? Besök vår informationssida om eSIM.

Gör så här för att komma igång med eSIM:

1. Kontakta kundservice eller gå till en Tele2-butik för att få hjälp att byta till eSIM. Tänk på att du behöver kontakta kundservice för aktivering av ditt eSIM innan du skannar QR-koden (se punkt 5). Om du skannar koden innan kundservice har aktiverat eSIM blir ditt eSIM inaktivt och du måste beställa ett nytt.

2. När du beställt ditt eSIM får du inom ett par dagar ett brev från oss med en QR-kod. Om du besökte en Tele2-butik så fick du QR-koden direkt i butiken.

3. För att aktivera ditt eSIM behöver du vara uppkopplad mot wifi. Glöm inte att kontakta kundservice för aktivering av ditt eSIM innan du skannar QR-koden enligt punkt 5 - annars kommer eSIM bli inaktivt.

Om du har en iPhone, gör så här:

4. Öppna Inställningar i din mobil och välj därefter Mobilnät – Lägg till mobilabonnemang

5. Efter att kundservice har aktivierat ditt eSIM ska du skanna QR-koden som du fick av oss med din mobilkamera och klicka på Lägg till mobilabonnemang. Du behöver ingen extra app för att skanna koden.

Om du har en Android-telefon, gör så här:

4. Om du har en QR-kod från din mobiloperatör, öppna Inställningar och klicka på Anslutningar - SIM-kortshanterare - Lägg till ett mobilavtal - Skanna operatörens QR-kod.

5. Skanna QR-koden.

För alla användare:

6. Nu kan du välja vilket som ska vara ditt primära och sekundära abonnemang. Har du enbart ett abonnemang blir det automatiskt primärt.

7. Du kan också ge ditt/dina abonnemang etiketter. Klicka på respektive abonnemang för att namnge dem.

8. Har du mer än ett abonnemang väljer du vilket du vill ha som förvald linje. Nu är allt klart och du kan börja använda din mobil med ditt nya abonnemang.

Viktigt! Tänk på att QR-koden enbart kan skannas en gång och att installationen påbörjas direkt. Det går inte att avbryta och skanna samma kod igen. Skulle du av misstag skanna koden i fel mobil behöver du beställa en ny kod.