Mobiltelefoni

Service & reklamation

Är det fel på en telefon som du köpt av oss?

Här kan du läsa om hur det funkar om en hårdvara som du köpt av oss inte fungerar.

Om du inte kan lösa det enligt denna checklista;

- så behöver du kontakta oss på Kundservice, så gör vi tillsammans ytterligare felsökning.
Om problemet kvarstår så behöver din mobiltelefon skickas in på service.

Behöver du skicka in en Fullservicemobil på service?

Här hittar du vår supportsektion om Fullservicemobilen. Du skapar ett serviceärende till en Fullservicemobil via Tele2 Work eller genom att kontakta Kundservice. Om du inte redan har ett konto kan du enkelt skapa ett via samma länk. Är du osäker på om din telefon är en Fullservicemobil eller inte, kontakta din administratör.

Skadad telefon vid leverans

Om din produkt är skadad vid leverans - kontakta Kundservice direkt.

__________________________________________

Snabblänk:           Fyll i en serviceanmälan
                              Fyll i en serviceanmälan för Fullservicemobil - Tele2 Work


Läs mer om:        Garanti       Reklamation   

__________________________________________

Felsökning – börja med att:

Starta om din telefon:
En mobiltelefon är en avancerad dator i litet format som behöver startas om med jämna mellanrum för att fungera optimalt. Vid omstarten gör telefonen nya anslutningar mot Tele2s nät och tjänster. Starta därför alltid om din telefon om du upplever någon form av problem. Om det inte går att starta om telefonen kan du prova att ladda den i 20 minuter för att sedan prova att starta om den igen.

Säkerställ att du har den senaste mjukvaran installerad i din telefon:
Vi uppdaterar kontinuerligt våra nät med nya funktioner för att förbättra kvaliteten. För att telefonen ska kunna använda dessa funktioner är det viktigt att du har den senaste mjukvaran installerad. Tillverkarna rättar dessutom ofta till buggar och täpper till säkerhetshål med nya mjukvaruuppdateringar.

Testa ditt SIM-kort i en annan telefon:
Genom att testa ditt SIM-kort i en annan telefon kan du få veta om de problem du upplever beror på att din telefon gått sönder eller kanske beror på ett fel som uppstått med ditt SIM-kort.

Gör en återställning av telefonen:
Hur du gör en återställning står i telefonens manual.

Fungerar det fortfarande inte? Då behöver du kontakta oss på Kundsservice så gör vi tillsammans ytterligare felsökning. Om problemet inte avhjälps behöver din mobiltelefon skickas in på service:

Fyll i din serviceanmälan här:

Registrera din telefon för service
Registrera din Fullservicemobil för service

 

Innan du skickar in telefonen:

  • Tänk på att säkerhetskopiera dina kontakter, bilder och annat du vill spara.
  • Plocka ut SIM-kortet och eventuellt minneskort och spara på ett säkert ställe.
  • Ta bort eventuellt mobilskal eller displayskydd.
  • Inaktivera också ditt skärmlås.
  • Viktigt! Om din produkt är skadad vid leverans ska du kontakta oss på Kundservice omedelbart.
  • Om du har en iPhone: Stäng av funktionen Hitta min iPhone (Find my iPhone). Om du inte gör detta kommer din telefon att returneras utan åtgärd.

Om Garanti

För att en reparation ska omfattas av garantin ska tillverkarens garantivillkor ha följts. Om felet på produkten inte omfattas av garantin så tillkommer en undersökningsavgift på 390 kr – om kostnadsförslag nekas. Godkänns däremot skrotning av produkten så tillkommer ingen undersökningsavgift (all data i telefonen kommer att raderas).


Om Reklamation

Du har rätt att reklamera din mobiltelefon om den varit på service två gånger för samma fel och felet kvarstår. I en reklamation behöver du vända dig dit du köpte telefonen. För att göra en reklamation av en mobiltelefon som du har köpt via Kundservice, Tele2.se eller hos en återförsäljare ska du kontakta Kundservice.