Allt om bredband

Felsökning

Är det något som inte fungerar med ditt bredband? Följ vår checklista, många gånger avhjälps felet genom att man följer råden här nedanför.

På den här sidan hittar du:

Grundläggande felsökning.

Börja med att:

  • I vår driftinformation ser du om det skulle vara problem i området du befinner dig i.
  • Starta om routern
  • Prova att ansluta med en annan enhet.
  • Om du kopplar upp dig mot routern via wifi – koppla in en nätverkskabel direkt in i routern. Du fick med en kabel i ditt startpaket. Detta brukar hjälpa om du har problem med hastigheten eller om du då och då får ett plötsligt avbrott på din uppkoppling.
  • Se till att routern står bra placerad. Routern ska gärna stå öppet och nära ett fönster för bästa möjliga täckning.

Täckningen kan variera även för ett litet område. Inomhus kan det skilja så pass att du vid ett fönster har full signalstyrka men fem meter in i byggnaden har signalstyrkan halveras. Små förflyttningar kan göra stor skillnad för din upplevelse, så om du kan, prova gärna på olika ställen i lokalen.

Funkar det fortfarande inte? Ring oss på Kundservice, så felsöker vi gemensamt fram orsaken till de problem du upplever med ditt bredband.

Vanliga frågor och svar

Min uppkoppling fungerar inte via nätverkskabel
  1. Din router kan ibland fastna i ett speciellt läge som gör så att det inte fungerar som det ska. Testa därför att starta om din router genom att dra ut strömkabeln till routern, vänta 10 sekunder och anslut därefter kabeln igen. Avvakta 5 minuter för att se om din tjänst börjar att fungera igen. Om du är ansluten via en mediabox/switch/fiberkonverter så ska även den startas om i samband med routern.
  2. Under tiden routern startar om kan du passa på att starta om din egna utrustning för att se om även det avhjälper felet.
  3. Om felet kvarstår kan du testa att ansluta en annan enhet med kabel till din router för att se om en annan enhet fungerar.

Om dina problem kvarstår efter du startat om din utrustning, router och anslutit en annan enhet så bör du kontakta Kundservice för mer felsökning.

Min uppkoppling bryts när jag är uppkopplad via nätverkskabel

När du upplever att din uppkoppling bryts så kan det bero på en rad olika saker. Här är de vanligaste lösningarna:

  1. Börja med att kontrollera om samtliga kablar till routern och datorn är korrekt anslutna och inte glappar.
  2. Efter du har kontrollerat inkopplingen så bör du starta om router, dator och annan inkopplad utrustning.
  3. Om du har flera olika enheter, kontrollera om samtliga upplever samma problem eller om endast en enhet upplever problemet. Om andra enheter fungerar måste du felsöka den felaktiga enheten hos en datasupport.
  4. Upplevs problemet på samtliga enheter du har anslutit så testa koppla bort samtliga förutom en enhet och kontrollera om felet fortfarande kvarstår.

Om felet fortfarande kvarstår bör du kontakta Kundservice.

Jag upplever låg hastighet via nätverkskabel

Upplever du en låg hastighet när du är ansluten med nätverkskabel så finns det en rad saker du kan testa för att förhoppningsvis förbättra hastigheten.

  1. Börja med att göra en mätning mot Bredbandskollen för att se om du får ut hastigheten du abonnerar på.
  2. Är hastigheten inte inom godkända värden så kan du börja med att starta om din router och den anslutna utrustningen. Dra ut strömkabeln ifrån din router och koppla bort kringutrustning samt vänta 10 sekunder. Anslut sedan strömkabeln till routern och starta därefter upp din utrustning igen.
  3. Testa att slå av ditt trådlösa nätverk samtidigt som du endast har en dator ansluten med kabel till din router. Testa därefter att göra en ny mätning för att se om någon av din utrustning i hemmet eventuellt kan vara orsaken till den låga hastigheten.
  4. Kontrollera att inga andra program som använder Internet är aktiva på din dator när du gör din mätning då detta påverkar mätresultatet.


Fungerar ingen av punkterna ovan så kan du felsöka med hjälp av våra handläggare genom att kontakta Kundservice.

Min uppkoppling bryts när jag ansluter med wifi

Upplever du att din trådlösa anslutning kopplar ned sig eller bryts så finns det en rad av olika saker du kan göra för att förhoppningsvis förbättra upplevelsen och få ut det mesta av din tjänst.

  1. Börja med att starta om din router och den utrustning du har anslutit till den. Det gör du genom att koppla bort strömkabeln från routern och låta den vara av i 10 sekunder eller mer. Anslut sedan kabeln och låt routern starta upp.
  2. Placera gärna routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som t.ex. TV eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
  3. Räckvidden din router kan man se nästan som en boll. Om du placerar routern centralt i bostaden så räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av lägenheten/huset.

Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en. Är problemet endast på en ansluten enhet så ska man felsöka den hos en datasupport. Upplevs problemet på flera anslutna enheter bör du kontakta Kundservice.

Jag upplever låg hastighet via wifi

Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, ladda ner filerl eller hackiga videomöten kan du testa följande åtgärder:

  1. Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är det ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
  2. Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
  3. Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Tele2 inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.

Information kring band steering:
Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.

Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.

Jag hittar inte mitt trådlösa nätverk

Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.

  1. Till att börja med kan du kontrollera om din enhet kan hitta andra trådlösa nätverk. Om den hittar något nätverk så kan du utesluta att det är fel på enheten. Hittar du inga andra nätverk så bör du felsöka din enhet först.
  2. På baksidan av din router från Tele2 ska det finnas en informationsruta med uppgifter för ditt trådlösa nätverk. Kontrollera om du kan hitta det namn som står på baksidan av din router i listan över trådlösa nätverk på din enhet.
  3. Hittar du fortfarande inte ditt trådlösa nätverk så behöver du kontrollera om det trådlösa nätverket är påslaget på din router. Hur du kontrollerar detta skiljer sig beroende på vilken router du har. Här hittar du manualerna till Tele2s router.

Hittar du fortfarande inte ditt nätverk eller inte kan ansluta till det så kan du kontakta Kundservice för vidare felsökning.

Kan jag byta till en högre hastighet?

Ja, självklart går det bra! Själva bytet kostar dig inget extra.

Behöver du komma i kontakt med oss?

Information och hjälp som rör våra tjänster hittar du i vår Supportsektion. Använd sök-funktionen för att snabbt hitta det du letar efter.

Aktuella driftstörningar

Här kan du se om vi har större driftstörningar i vårt nät. Övriga störningar kan du se på driftstörningskartan för mobilnätet  och på driftstörningskartan för fasta nätet.

  • {{disturbanceInfo.headline}} {{disturbanceInfo.description_external}}

    Starttid {{disturbanceInfo.incident_start}} / Beräknat klart {{disturbanceInfo.calculated_end}}