Uppkoppling & Data

Mobilt bredband

Här har vi samlat all information som behövs för dig som använder mobilt bredband.

Här hittar du:

  • Inställningar - för både 3G och 4G-modem/SIM-kort.
  • Adressändring - Hur du går tillväga om du behöver göra en adressändring.
  • Avsluta abonnemang - hur du avslutar ditt mobila bredbandsabonnemang och hur lång uppsägningstiden är. 
  • Felsökning - enkel felsökning för ditt mobila bredband.
  • PIN & PUK-kod - information om koderna till ditt mobila bredband.
  • Spärra modem -  hur du går tillväga om ditt modem/router kommit bort och du behöver spärra det för användning.

Vill du veta hur mycket data du har kvar?
Tele2 Work kan du följa din förbrukning och se dina abonnemangsuppgifter.
Klicka här för att: Logga in/ Skapa konto i Tele2 Work.

 Vill du ta med ditt mobila bredband utomlands? 

Det mobila bredbandet kan endast användas i Sverige och är därför automatiskt spärrat för användning i utlandet (roaming).

Surfa med mobilt bredband

Ditt abonnemang är aktiverat på ett SIM-kort som du använder antingen i ett modem (även kallat dongel), som är en USB-sticka som du kopplar in direkt i din dator, eller i en router som gör att du kan surfa trådlöst.

När du surfar med mobilt bredband så skickar och tar ditt modem/router emot data via en mobildataanslutning. Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via 3G eller 4G-nätet. Med 3G surfar du i upp till 25 Mbit/s. Hastigheterna i Tele2’s egna 4G-nät är upp till 80 Mbit/s. Om det finns tillgängligt så kommer ditt modem/router alltid att välja 4G-nätet i första hand.

Precis som för din mobiltelefon så kan täckningen variera och påverka signalstyrkan som ditt modem eller router får in. Hastigheten som du får ut kan bero på olika saker. Till exempel:

  • Ditt avstånd till närmaste mast (även kallat basstation) Tele2 täckningskarta
  • Hur många andra personer som samtidigt surfar i samma område, på samma mast.
  • Mängden data som varje användare i området skickar och tar emot med sitt bredband.
  • Vad som finns mellan dig och masten. Utomhus är täckningen ofta något bättre eftersom signalen då inte störs av ett hus byggmaterial eller liknande. Om det finns byggnader eller träd mellan dig och masten så kan det också påverka hastigheten. 

Inställningar

 Om du har ett 4G-modem/SIM-kort som det står 4G på ska du använda: 
APN: 4g.tele2.se

Om du har ett 3G-modem/SIM-kort ska du använda
APN: mobileinternet.tele2.se

Om du har en extern SIM-kortsläsare: (standardinställningar)

APN 3G                   mobileinternet.tele2.se
APN 4G                  4g.tele2.se
Telefonnummer:    *99#
Användarnamn & lösenord: används ej (dessa fält lämnas tomma)
Protokoll för lösenordsverifiering: Chap
IP-adress:              Dynamisk
DNS-adress:          Dynamisk
WINS-adress:        Dynamisk

Här hittar du manualer för de vanligaste modemen. 

För att få veta vilken uppkopplingshastighet du får i praktiken, gå in på www.bredbandskollen.se 
Där hittar du mycket bra tips och goda råd för att få ut mesta möjliga av din uppkoppling.

Vad innebär hastigheten?

1-5 Mbit/s - räcker för dig som mailar och läser nyheter på nätet då och då.
6-16 Mbit/s - för dig som surfar med jämna mellanrum och mailar tyngre filer.
16-30 Mbit/s - ssnabb uppkoppling, perfekt för videokonferenser.
30-80 Mbit/s - för dig som vill ha riktigt snabb och säker uppkoppling. Perfekt för videokonferenser och nedladdning av stora filer.

Adressändring

Behöver du göra en adressändring är du välkommen att kontakta Kundservice

Avslut av abonnemang och uppsägningstid

Om du vill avsluta ditt mobila bredbandsabonnemang är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0200-232323. Du har en månads uppsägningstid oavsett när du tecknade abonnemanget.