Om fakturan inte betalas

Om du glömt att betala din faktura är det viktigt att du kontaktar vår kundservice så fort som möjligt.

Förfallen faktura

Om fakturan hinner förfalla använder vi oss av följande kravsteg:

Påminnelse

Om du har en obetald faktura så skickar vi en påminnelsefaktura. Påminnelsen skapas cirka 5 dagar efter förfallodagen. En påminnelseavgift om 60:- debiteras på din nästa faktura.

Inkasso och stängning

Om vår fordran inte blir betald efter att vi skickat dig vår påminnelsefaktura så lämnar vi över ärendet till vårt inkassoföretag Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om en faktura från Sergel så kontaktar du Sergel på 0771-310 200.

Uppsägning

Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum och en kostnad för eventuell återstående bindningstid och utrustning kommer att debiteras.

Frågor och svar

Om du har glömt att betala din faktura bör du betala fakturan så fort som möjligt för att undvika en påminnelseavgift.

Hinner fakturan förfalla skickar vi en påminnelsefaktura till dig. Blir fakturan ändå inte betald så kan ditt abonnemang komma att stängas ner och fakturan skickas till vårt inkassoföretag.

Har det gått så långt så att du fått en inkassofaktura så är det inkassoföretaget du ska kontakta. Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning så avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor

Mitt Tele2 kan du se obetalda och tidigare, betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura.

När du betalt din faktura tar det tre till fem bankdagar innan pengarna är bokförda och registrerade hos oss.

Logga in på Mitt Tele2 för att se status på din faktura.

Ja, det går utmärkt att betala via e-faktura eller autogiro. Då sparar du 540 kr/år i faktureringsavgift.

Du beställer e-faktura eller autogiro via din internetbank. Du kan också beställa autogiro direkt på webben och signera med mobilt BankID.

Läs mer om vilka betalningssätt du kan välja.

Vi samarbetar med inkassoföretaget Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om din faktura som gått vidare till inkasso ska du kontakta Sergel Inkasso direkt på telefon 0771-310 200. Öppettider: Måndag-Fredag kl. 09.00-17.00.

Sergel Kredittjänster AB

Under våren 2021 gick Tele2 och Com Hem ihop och tillsammans heter vi nu Tele2. I och med sammanslagningen så har Tele2 idag olika bank- och plusgironummer beroende på vilken tjänst det handlar om. Det innebär att om du försöker betala mot fel bank- och plusgironummer kan du få ett felmeddelande från din bank att det är fel OCR-nummer. Därför är det viktigt att du kontrollerar på din faktura vilket bank- eller plusgironummer du ska betala till.

Logga in på Mitt Tele2 för att se din faktura.

Logga in på Mitt Tele2. Där kan du se både aktuella och historiska fakturor. Om du inte fått någon faktura bör du kontrollera att dina adressuppgifter stämmer.

Det går också bra att kontakta kundservice för hjälp.

Om du faktureras i förskott: Sista fakturan på abonnemanget får du vanligtvis månaden innan uppsägningen trätt i kraft. Eventuella rörliga avgifter som exempelvis hyrfilmer eller sms-köp faktueras alltid i efterskott och kan därför faktureras efter uppsägningen trätt i kraft.

Om du faktureras i efterskott: Sista fakturan på abonnemanget får du månaden efter uppsägningen trätt i kraft.

*På din faktura kan du se om du faktureras i förskott eller efterskott. Faktureras du i förskott innehåller din faktura fasta avgifter för kommande månad och i efterskott föregående månad. På Mitt Tele2 kan du se alla dina fakturor digitalt.

I Mitt Tele2-appen kan du flytta fram förfallodatum på gällande faktura.

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp minst 30 dagar framåt i tiden. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerats.

Observera att om du betalar dina fakturor via autogiro kommer dragning att göras som vanligt även fast anstånd är satt på din faktura. Du behöver minst tre vardagar innan dragningen ska ske meddela din bank eller kontakta vår kundservice.

Har du en annan fråga?