Surfa med mobilen

Felsökning

Här får du hjälp att lösa problem relaterade till att surfa, MMS:a eller skicka e-post med mobilen.

Frågor:

Jag får inte inställningarna för data att fungera?

Den vanligaste anledningen till att man inte får inställningar i telefonen att fungera beror på att tidigare/gamla inställningar inte raderats innan de nya installerats. Läs manualen som medföljde telefonen när du fick den, eller kontakta telefontillverkaren.

Många telefonmodeller kräver att du manuellt raderar befintliga inställningar (till exempel från en tidigare operatör eller fabriksinställningar från tillverkaren) innan du installerar de nya inställningarna du hämtat från Tele2.

  • Gamla inställningar hittar du vanligtvis via Inställningar > Kommunikation > Datakommunikation.
  • Du måste även radera befintliga Internetprofiler. Du hittar dem vanligtvis under "Datakom" / "Internetinställningar" eller "Internetprofiler".

Ibland behöver du starta om telefonen för att de nya inställningarna ska slå igenom. 
Rätt inställningar hittar du här: Inställningar

Jag har fått ett MMS, men kan inte se det på min telefon?

Det är inte alltid man har en smartphone, eller rätt inställningar för att kunna se ett MMS.
Har du fått ett MMS så kan du titta på det via datorn. Hämta ditt MMS genom att skriva in ditt mobilnummer och MMS-koden som syns i meddelandet här: Hämta MMS 

Uppspelningen av MMS:et kan variera beroende på vilken dator och vilka inställningar du har.
Ett bildmeddelande som du inte har spelat upp sparas i 7 dagar efter att bildmeddelandet skickades till dig.

Jag kan inte surfa fast jag har ett datapaket?

  • Vill du snabbt veta vilket datapaket du har samt hur mycket datavolym och tid som återstår på det? Skicka ett SMS till 72661 med texten: DATA så får du en saldorapport.
  • Du kan kontrollera med hjälp av våra onlinetjänster att du har datapaket med surf kvar.
  • Kontrollera att mobilsurf eller mobildata är aktiverat i din telefon.
  • Kontrollera att du har rätt inställningar (skicka ett tomt SMS till 123 så skickas de direkt till telefonen, eller läs mer här).
  • Få bekräftat att det ska finnas täckning på platsen.
  • Titta på vår täckningskarta för att se hur det ser ut där du befinner dig just nu.
  • I vår driftinformation ser du om platsen du befinner dig på är påverkad av en driftstörning 
  • Starta om telefonen.
  • Se till så att du har den senaste mjukvaran installerad på din telefon.
  • Testa ditt SIM-kort i en annan telefon.

iPhone Inställningar -> Mobilnät -> Mobildata
Android Inställningar -> Mer eller Fler nät -> Mobila nätverk -> Mobil datatrafik

Fungerar det fortfarande inte? Ring Kundservice så hjälper vi dig genom att felsöka vidare.

Kan du inte skicka e-post med din telefon?

Av säkerhetsskäl kräver Tele2 att du använder antingen kryptering eller autentisering (användarnamn och lösenord) mot din utgående server när du skickar e-post via vårt nät. Vi har därför spärrat utgående trafik via serverport 25.
De flesta e-postleverantörer erbjuder någon av dessa säkerhetsfunktioner. Din e-postleverantör kan berätta mer om vilka inställningar du behöver göra för just din e-postadress. Du kan också kontakta vår Kundservice.

Aktuella driftstörningar

Här kan du se större driftstörningar i vårt nät. Övriga störningar kan du se på driftstörningskartan för mobilnätet  och på driftstörningskartan för fasta nätet

  • {{disturbanceInfo.headline}} {{disturbanceInfo.description_external}}

    Starttid {{disturbanceInfo.incident_start}} / Beräknat klart {{disturbanceInfo.calculated_end}}