Felsökning: mobilabonnemang

Checklista för när ditt mobilabonnemang inte fungerar

Här får du hjälp att felsöka ditt mobilabonnemang. Många gånger avhjälps fel enkelt genom att följa råden som du får här nedanför. 

För felsökning av Fast telefoni klicka här och välj vilken typ av telefoni du behöver hjälp med. 

För felsökning av Mobilt Bredband 
klicka här för att få hjälp att komma tillrätta med problemet.

För alla typer av fel, börja alltid med att kolla:

  • Vår täckningskarta för att se om det normalt ska finnas täckning på platsen där du befinner dig just nu.

  • Vår driftinformation då ser du om det skulle vara några driftstörningar i området du befinner dig i. 

När du kollat täckningskartan och driftinformationen, följ den här checklistan:

Starta om din telefon.

En mobiltelefon behöver startas om med jämna mellanrum för att fungera optimalt. Vid omstarten gör telefonen nya anslutningar mot Tele2s nät och tjänster. Starta därför alltid om din telefon om du upplever någon form av problem.

Säkerställ att du har den senaste mjukvaran installerad i din telefon.

Vi uppdaterar kontinuerligt våra nät med nya funktioner för att förbättra kvaliteten. För att telefonen ska kunna använda dessa funktioner är det viktigt att du har den senaste mjukvaran installerad. Tillverkarna rättar dessutom ofta till buggar och täpper till säkerhetshål genom nya mjukvaruuppdateringar. 

Testa ditt SIM-kort i en annan telefon.

Genom att testa med en annan telefon så vet du om problemen beror på att din telefon gått sönder. Om felet kvarstår när du testar SIM-kortet i en annan mobiltelefon, kan du höra av dig till oss på Kundservice.

Har du dålig signalstyrka inomhus?

Täckningen kan variera även för ett litet område. Inomhus kan det skilja så pass att du vid ett fönster har full signalstyrka men fem meter in i byggnaden har signalstyrkan halverats. Små förflyttningar kan göra stor skillnad för din upplevelse, så prova gärna hur det fungerar på olika platser i lokalen.

 

Vanliga scenarion:

 

Kan du inte skicka sms?

  1. Se till att din telefon har rätt meddelandecentralnummer. För att du ska kunna skicka sms måste din telefon ha numret till vår sms-central inställt. Rätt nummer är +46 707 990 001. Vart i din telefon du ska ställa in numret skiljer sig åt mellan olika telefoner, titta i manualen du fick med när du köpte telefonen.
  2. Kolla om ditt meddelande fastnat i utkorgen. Har du meddelanden som ligger i utkorgen men som inte skickas iväg? Testa att radera dem, starta sedan om telefonen och skicka ett nytt meddelande.

För dig med iPhone – byt metod för att skicka meddelanden.

I iPhone använder du iMessage som skickar meddelanden via Internet. Kan du inte skicka sms kan det i själva verket vara så att dina meddelanden inte går iväg för att telefonen saknar en internetuppkoppling.
Om du för tillfället inte har åtkomst till Internet, gå till Inställningar -> Meddelanden och bocka i ”Skicka som sms” för att använda sms när telefonen inte har tillgång till Internet. Du kan läsa mer på Apples hemsida.

Fungerar det fortfarande inte att skicka sms? Se till att du följt vår allmänna checklista vid felsökning här ovanför, fungerar det fortfarande inte efter detta, kontakta oss på Kundservice.


Kan du inte ta emot sms?

Se till att du har tillräckligt minne på telefonen. Om du har en äldre telefon kan det hända att sms-minnet blivit fullt. Prova att radera gamla meddelanden och se om dina meddelanden kommer in som de skall. 

För dig med iPhone (eller andra Apple-produkter):
Om du har flera produkter från Apple, t.ex. en iPhone, en iPad eller en Mac-dator, kan det hända att meddelanden som levereras genom iMessage först kommer till din iPad och senare till din iPhone. Detta kan uppstå om telefonen tillfälligt hamnat utanför täckning eller förlorat kontakten med Internet.


Kan du inte surfa med din telefon?

Läs mer om felsökning för Mobildata

Har du fått ett mms som du inte kan läsa på din telefon? 

Hämta ditt mms . Uppspelningen av mms:et kan variera beroende på vilken dator och vilka inställningar du har. Ett bildmeddelande som du inte spelat upp sparas i 7 dagar efter att bildmeddelandet skickades till dig.

Är flera personer drabbade av samma problem på platsen? Du kanske har kollegor eller vänner i närheten som använder Tele2 och upplever precis samma problem? Om det inte är en känd nätstörning som syns i vår driftinformation så vill vi gärna att du hör av dig till oss på Kundservice.

Är en telefon som du har köpt av oss trasig?
Läs mer om service och reklamation.

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.