Kom igång med Mobildata

Här kan du läsa mer om hur du kopplar upp dig med din telefon för att få ut det mesta av din mobildata.

Olika sätt att koppla upp sig med telefonen

Mobilanslutning

När du ringer, svarar på telefonsamtal eller skickar SMS så använder din telefon en mobilanslutning. I Sverige använder du vårt mobilnät, som idag täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning.

Dataanslutning

När du surfar, använder appar eller skickar mejl som ansluter till Internet så kan telefonen skicka och ta emot data antingen via en mobildataanslutning, eller med en trådlös anslutning. Om din telefon är inställd att kunna använda båda uppkopplingstyperna samtidigt så väljer telefonen alltid den trådlösa anslutningen först.

Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via 3G eller 4G-nätet. Med 3G surfar man i upp till 25 Mbit/s. Tele2 delar 3G-nät med Telia. Hastigheterna i Tele2s egna 4G-nät är upp till 80 Mbit/s. 

Upplever du att du inte får den hastighet som utlovas? Läs mer om vårt nät och bland annat hur du själv kan påverka din täckning. 

Trådlös anslutning

En väldigt bra sak med en trådlös anslutning är att den minskar mobildataanvändningen, vilket kan vara speciellt viktigt för dig som inte har ett obegränsat dataabonnemang. De vanligaste typerna av trådlös uppkoppling är WiFi och WLAN.

Såhär får du större datapaket: snabblänkar

Börja med att skicka ett sms till 72661 med texten DATA så får du snabbt veta vilket datapaket du har och/eller hur mycket datavolym och tid som återstår på det. 

Slut på surfen?

Den extra data som du har köpt gäller i 6 månader. I alla abonnemang, förutom Fast pris Unlimited och Mobilt Obegränsad, kan du fylla på med datapaket men om du ofta får slut på data så rekommenderar vi istället ett abonnemang med större datamängd

Om du har Fast pris Unlimited eller Mobilt Obegränsad och får slut på data inom EU/EES, så kan du surfa vidare till ett rörligt pris. 

Här kan du läsa mer om våra datapaket för surf utomlands

För stora kunder/kunder med ramavtal så köper du extra datapaket via våra självservicetjänster eller genom att skicka ett sms med EUGB1, EUGB3 eller EUGB15 till 243.

Adressändring

Behöver du göra en adressändring är du välkommen att kontakta Kundservice

 

Vanliga frågor och svar:

Vad innebär hastigheten?

1-5 Mbit/s - räcker för dig som mejlar och läser nyheter på nätet då och då.


6-16 Mbit/s - för dig som surfar med jämna mellanrum och mejlar tyngre filer.


16-30 Mbit/s - snabb uppkoppling, perfekt för videokonferenser.


30-80 Mbit/s - för dig som vill ha riktigt snabb och säker uppkoppling. Perfekt för videokonferenser och nedladdning av stora filer.

Vad behöver man för hastighet för att kunna streama film och musik exempelvis?

För att få veta vilken uppkopplingshastighet du får i praktiken kan du gå in på www.bredbandskollen.se Där hittar du mycket bra tips och goda råd för att få ut mesta möjliga av din uppkoppling.

 

Här kan du se vår Täckningskarta

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.