Fakturaguide

Här nedan hittar du övergripande information om din faktura.

Se dina fakturor

På Mitt Tele2 kan du se obetalda och tidigare betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer, bank- och plusgironummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura. Du kan även kontrollera tidigare fakturor 12 månader bakåt i tiden.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor.

Vilket bank- eller plusgironummer ska jag betala till?

Under våren 2021 gick Tele2 och Com Hem ihop och tillsammans heter vi nu Tele2. I och med sammanslagningen så har Tele2 idag olika bank- och plusgironummer beroende på vilken tjänst det handlar om. Därför är det viktigt att du kontrollerar på din faktura vilket bank- eller plusgironummer du ska betala till.

Logga in på Mitt Tele2 för att se fakturadetaljer på din faktura.

Vilka uppgifter finns på fakturan?

På din faktura hittar du dessa fakturadetaljer:

Fakturaadress: Fakturamottagarens namn och adress.

Datum för perioden: Den period fakturerad tjänst avser. Observera att perioden kan avse en längre period än en kalendermånad. Det kan ske på första fakturan eller om du gjort några förändringar i ditt abonnemang.

Belopp att betala: Fakturans totala belopp.

Förfallodag: Senast detta datum ska betalningen finnas hos Tele2.

Fakturanummer/OCR: Ska anges vid betalning om den sker på annat sätt än med inbetalningskort, till exempel via internetbank.

Kundnummer: Ha alltid detta nummer till hands när du kontaktar oss. Då går det snabbt och enkelt för oss att ta fram just dina uppgifter.

Bankgiro: Ska anges vid betalning om den sker på annat sätt än med inbetalningskort, till exempel via internetbank.

IBAN: Ska anges vid betalning från en utländsk bank. Hittas i sidfoten (längst ner) på fakturans förstasida.

Fakturadatum: Den dag då fakturan är utskriven.

Leveransadress: Den adress dina tjänster levereras till, kan skilja sig mot fakturaadressen på fakturans första sida.

Tjänster, produkter och avgifter: Vi specificerar avgifterna för dina tjänster och produkter. Du ser vilken period varje enskild tjänst och produkt avser.

Frågor och svar

Du hittar ditt kundnummer på följande ställen:

  • din orderbekräftelse
  • din faktura
  • Mitt Tele2

Mitt Tele2 kan du se obetalda och tidigare, betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura.

Vi skickar fakturan minst tio dagar innan förfallodagen, som är någon av de sista vardagarna i månaden.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor
Betalningssätt

Logga in på Mitt Tele2. Där kan du se både aktuella och historiska fakturor. Om du inte fått någon faktura bör du kontrollera att dina adressuppgifter stämmer.

Det går också bra att kontakta kundservice för hjälp.

Ja, det går utmärkt att betala via e-faktura eller autogiro. Då sparar du 540 kr/år i faktureringsavgift.

Du beställer e-faktura eller autogiro via din internetbank. Du kan också beställa autogiro direkt på webben och signera med mobilt BankID.

Läs mer om vilka betalningssätt du kan välja.

Vi skapar våra fakturor i början av varje månad. Har du fått en faktura hemskickad trots att du har autogiro eller e-faktura kan det bero på att fakturan skapats innan ditt autogiro eller din e-fakturering registrerades hos oss.

Under våren 2021 gick Tele2 och Com Hem ihop och tillsammans heter vi nu Tele2. I och med sammanslagningen så har Tele2 idag olika bank- och plusgironummer beroende på vilken tjänst det handlar om. Det innebär att om du försöker betala mot fel bank- och plusgironummer kan du få ett felmeddelande från din bank att det är fel OCR-nummer. Därför är det viktigt att du kontrollerar på din faktura vilket bank- eller plusgironummer du ska betala till.

Logga in på Mitt Tele2 för att se din faktura.

Ja, om du betalar via faktura som skickas per post tillkommer ett tillägg för fakturan i form av en faktureringsavgift på 45 kr. Faktureringsavgiften täcker våra kostnader för fakturautskrift och porto.

Du sparar 540 kr per år om du istället väljer att betala via autogiro eller e-faktura.

Mer om autogiro och e-faktura

När du betalt din faktura tar det tre till fem bankdagar innan pengarna är bokförda och registrerade hos oss.

Logga in på Mitt Tele2 för att se status på din faktura.

Om du har glömt att betala din faktura bör du betala fakturan så fort som möjligt för att undvika en påminnelseavgift.

Hinner fakturan förfalla skickar vi en påminnelsefaktura till dig. Blir fakturan ändå inte betald så kan ditt abonnemang komma att stängas ner och fakturan skickas till vårt inkassoföretag.

Har det gått så långt så att du fått en inkassofaktura så är det inkassoföretaget du ska kontakta. Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning så avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor

I Mitt Tele2-appen kan du flytta fram förfallodatum på gällande faktura.

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp minst 30 dagar framåt i tiden. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerats.

Observera att om du betalar dina fakturor via autogiro kommer dragning att göras som vanligt även fast anstånd är satt på din faktura. Du behöver minst tre vardagar innan dragningen ska ske meddela din bank eller kontakta vår kundservice.

Om du faktureras i förskott: Sista fakturan på abonnemanget får du vanligtvis månaden innan uppsägningen trätt i kraft. Eventuella rörliga avgifter som exempelvis hyrfilmer eller sms-köp faktueras alltid i efterskott och kan därför faktureras efter uppsägningen trätt i kraft.

Om du faktureras i efterskott: Sista fakturan på abonnemanget får du månaden efter uppsägningen trätt i kraft.

*På din faktura kan du se om du faktureras i förskott eller efterskott. Faktureras du i förskott innehåller din faktura fasta avgifter för kommande månad och i efterskott föregående månad. På Mitt Tele2 kan du se alla dina fakturor digitalt.

Vi samarbetar med inkassoföretaget Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om din faktura som gått vidare till inkasso ska du kontakta Sergel Inkasso direkt på telefon 0771-310 200. Öppettider: Måndag-Fredag kl. 09.00-17.00.

Sergel Kredittjänster AB

Har du en annan fråga?