Information om era fasta tjänster och byte av fakturasystem

Vi vill se till att våra kunder alltid har tillgång till den senaste tekniken. Vi har påbörjat därför en uppdatering av våra system som innebär att vi nu byter ut våra gamla fakturasystem mot ett nytt. Bytet gäller våra abonnemang för fasta tjänster. 

I samband med bytet får våra kunder tillgång till vår nya självbetjäningsportal, Tele2 Service Online (TSO), där du kan få en tydligare överblick och bättre kontroll på dina kostnader. 

Vanliga frågor om bytet

Varför gör Tele2 denna förändring?​

Tele2 strävar alltid efter att erbjuda sina kunder den bästa möjliga service och kundupplevelse. Därför behöver vi uppdatera, och ibland byta, de system vi använder för att leverera våra tjänster.

Om jag redan är kund, vad innebär denna förändring för just mig?​

Detta beror på vilka tjänster och avtal du har idag och vi kan inte redogöra för alla varianter här, men exempel på skillnader kan vara:​

  • Nytt utseende på fakturan.​
  • Nytt bankgironummer för betalningar, BG 5986-1039.​
  • Ny fakturaperiod och/eller fakturadatum, månad istället för kvartal.
  • Telefonnummer ersätts med tjänste-id/subs-id för nummerserier.​
  • Prisplaner som koncept tas bort, individuella priser går att se på fakturan.
Om jag inte vill ha denna förändring, kan jag då ligga kvar i den gamla lösningen?

Nej, tyvärr inte, den gamla lösningen kommer att tas bort helt.​

Får jag som kund några förbättringar?​

Ja, du får bland annat tillgång till Tele2s självbetjäningsportal TSO.​

Förändras mina tjänsters funktion?​

Nej, funktionsmässigt förblir dina tjänster oförändrade.​

Jag har förskottsfakturering idag, vad händer med den?​

Faktureringen i nya systemet startar först från det datum som inte är fakturerat tidigare. Har du förskottsfakturering nu, kommer du att ha det även efter migreringen.

Jag har en minimidebitering, vad händer med den?​

Din minimidebitering kommer att fortsätta som vanligt.​

Om jag har självbetjäning via Selfcare, kommer den ersättas av TSO?

Ja, Selfcare ersätts med Tele2 Service Online (TSO).​ Om du i nuläget inte har Selfcare eller TSO, så kan du antingen fylla i en anmälningsblankett för att få tillgång till TSO (under "Dokument" på denna sida) , eller fortsätta som vanligt, utan självbetjäning. 

Vad händer om jag betalar till det gamla bankgironumret?​

Betalningen kommer ändå registreras, men vänligen se till att ändra dina betalningsuppgifter. ​

Det nya bankgironumret för betalningar är BG 5986-1039

Jag har fått en faktura med enbart trafikkostnader, är det korrekt?​

Ja, eftersom rörliga trafikkostnader faktureras i efterskott så kan det komma en sådan faktura vid brytpunkten.​

Vart kan jag vända mig om jag har ytterligare frågor om denna förändring?​

Har du frågor är du välkommen att ta kontakt med din säljare på Tele2, eller ringa oss på 08-684 460 20.

Hur kommer den nya fakturan att se ut?

Klicka här för att se hur en ny faktura kan se ut. 

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.