Kom igång med din tjänst

Välkommen till Tele2 Företag 

Vi är glada att du har valt Tele2 Företag som din leverantör. Här nedan finner du information om hur du enkelt och smidigt kan komma igång med dina nya tjänster.

Du är alltid välkommen att kontakta Kundservice om du har frågor eller behöver support. 

SIM- och datakort

När du beställer Fast pris-abonnemang får du ett SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet sätter du i din mobiltelefon. Om du har beställt ett datakort stoppar du det i den enhet du vill ansluta, t ex en router, surfplatta eller dator. Kortet är aktiverat från start och du kan använda dina enheter direkt. Vid nummerflytt till Tele2 aktiveras SIM-kortet den dag du beställt. SIM-kortet och datakortet delar på den data du har valt till ditt abonnemang. 

Du behöver inte knappa in någon PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod i telefonens inställningar.

Har du förlängt ditt abonnemang, beställt ett ersättnings-SIM eller extra datakort kan de behöva aktiveras. Det gör du i Tele2 Work eller genom att kontakta Kundservice

SIM-kort datakort Tele2 Företag
Tele2 Work Tele2 Företag

Tele2 Work

Tele2 Work är självserviceportalen för dig som är medarbetare och har ett företagsabonnemang samt för telefoniansvariga på företaget. 

Som medarbetare kan du bland annat följa din dataförbrukning, aktivera eller beställa SIM- eller datakort och se dina abonnemangsuppgifter. 

Som administratör i Tele2 Work kan du dessutom hantera företagets alla abonnemang och få en bra överblick kring användning av mobiltelefoni och mobila bredband hos Tele2 Företag. 

Arbeta utomlands

Fortsätt använda din telefon som vanligt när du är utomlands. I abonnemanget Fast Pris Norden ingår fria samtal, SMS/MMS och data inom hela Norden. I övriga abonnemang har vi sänkt priserna med upp till 70 %. 

Nummerflytt

Har du valt att byta till Tele2 från annan operatör kommer vi att flytta över ditt nummer till oss. Flytten av numret och aktivering av ditt nya SIM-kort sker på den dag som du angav när du beställde abonnemanget.

PDF-faktura eller autogiro

Vi erbjuder PDF-faktura eller autogiro till alla våra företagskunder. PDF-fakturan levereras elektroniskt till din e-postadress och finns också att ladda ner i Tele2 Work. 

Telefonsvarare

I alla våra mobilabonnemang ingår telefonsvarare utan extra kostnad. Tjänsten innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.

Vanliga frågor

Hur aktiverar jag mina nya SIM- och datakort?

Om du har beställt ett nytt eller förlängt ett befintligt mobilabonnemang är SIM-kortet redan aktiverat och du kommer igång genom att sätta in det i telefonen. Om du i samma leverans även fick ett datakort är det också aktiverat från start. 

Har du beställt extra SIM- eller datakort behöver de aktiveras för att fungera. Det gör du enklast genom att logga in på Tele2 Work eller kontakta Kundservice

Hur aktiverar jag PIN-kodskontroll?

Du aktiverar PIN-kodskontroll av SIM-kortet i telefonens inställningar.

  • För iOS/iPhone hittar du det under Inställningar i meny Telefon.
  • För Android hittar du det under Inställningar i meny Säkerhet.


När PIN-kodskontroll aktiveras frågar telefonen efter en PIN-kod. Du skrapar fram koden på SIM-kortet som du har fått av oss. När detta är gjort kan du själv välja en ny personlig kod genom att slå **04* gammal PIN-kod * ny PIN-kod * upprepa ny PIN-kod#. 

Trycker du fel PIN-kod tre gånger i rad blockeras SIM-kortet. För att låsa upp ett blockerat SIM-kort behöver du slå in PUK-koden som står angiven på SIM-kortet, på din faktura och när du loggar in i Tele2 Work. Du har tio försök att slå rätt PUK-kod, därefter spärras kortet och ett nytt kort måste beställas. 

Är min telefon operatörslåst?

Om du har problem med att komma igång med ditt nya abonnemang kan det bero på att din telefon är operatörslåst. I så fall rekommenderar vi dig att kontakta den operatör du köpte telefonen av för att få hjälp att låsa upp den. 

Hur fungerar Trippel-SIM?

Våra SIM- och datakort är så kallade Trippel-SIM vilket innebär att det innehåller olika storlekar; Nano, Micro och Mini. Bryt ut den storlek som passar för just din telefon eller annan enhet, sätt i den, starta och du är igång. 

Är du osäker på vilken storlek du behöver kan du läsa i manualen för din telefon eller annan enhet. 

Hur kommer jag igång med mitt mobila bredband?

Beroende på vad du har beställt gäller lite olika tillvägagångssätt för att komma igång med ditt mobila bredband. 

  • USB-modem: Sätt i det medföljande SIM-kortet i modemet, stick i modemet i datorn och börja surfa. 
  • Mini-router: Sätt i SIM-kortet och anslut den eller de enheter du vill surfa med till det trådlösa nätverket. 
  • Router för kontoret: Koppla routern till ett eluttag (SIM-kortet är förmonterat) och anslut sedan den eller de enheter du vill surfa med till routern via det trådlösa nätverket eller via en nätverkskabel. 
  • Surfplatta: Sätt i SIM-kortet för att komma igång. 

Läs mer om mobilt bredband.

Hur vidarekopplar jag samtal?

Vidarekoppling är en tjänst som ingår i ditt abonnemang. Du kan antingen vidarekoppla ditt mobilnummer till din telefonsvarare eller vidarekoppla ditt mobilnummer till ett annat nummer. 

Läs mer om vidarekoppling här.

Har du Tele2 Växel? Läs mer om hur du gör vidarekopplingar.

Hur spärrar jag telefonen?

Om du har tappat din telefon, eller om den har blivit stulen, behöver du först göra en polisanmälan. Sedan kan vi hjälpa dig att låsa din telefon och ditt SIM-kort. För förlust- eller stöldanmälan hos polisen kan du besöka sidan polisen.se/anmalan

För att låsa själva telefonen kontaktar du Kundservice. Tänk på att spara diarienumret (ärendenumret) som du får från polisen, då vi behöver det för att kunna låsa telefonen. 

När Kundservice har stängt kan du alltid ringa 0586-79 53 88 för att spärra din telefon och ditt abonnemang/SIM-kort. Om du är utomlands ringer du istället till nummer +46 586 79 53 88. 

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.