Bredband

Vanliga frågor

Ja, vi erbjuder heminstallation och teknisk hjälp i hemmet. Oavsett om det handlar om att installera tjänster från Tele2 eller om du behöver hjälp med annan teknik i hemmet så kan vi komma hem till dig och fixa det du vill ha hjälp med.

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manualen för din utrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixare.

Se till att använda ett lösenord till den trådlösa routern.

De som utför dataintrång använder oftast öppna och publika nätverk, till exempel på caféer, restauranger eller andra offentliga platser, vilket gör att det är viktigt att se till att man skyddar sina trådlösa nätverk med hjälp av brandväggar och lösenord.

För att skydda din egen dator, mobiltelefon och surfplatta så erbjuder vi Tele2 Trygg Surf.

Det är viktigt att skilja på inloggning till ditt nätverk, det vill säga det lösenord du eller dina gäster måste ange för att ansluta till det trådlösa nätverket (WiFi), och de uppgifter du använder för att logga in i din utrustning. Båda inloggningsuppgifter står ofta på etiketten på routerns bak- eller undersida när du får din utrustning.

Om du har fast bredband kan du kontrollera statusen för din router och ditt trådlösa nätverk på Mitt Tele2 på webben. Du kan också stänga av WiFi, ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk och ändra andra inställningar för din router. På Mitt Tele2 loggar du enkelt in med Mobilt BankID.

Några orsaker till att din trådlösa uppkoppling är långsam kan vara hinder som väggar och murstock mellan din enhet och routern. Störningsskällor som arbetar på liknande frekvenser kan också påverka nätverkets hastighet.

Titta på vår film Tele2 Routerskola där du får tips hur du kan maximera din trådlösa uppkoppling.

Tips mot långsam uppkoppling
  1. Kontrollera först att alla kablar sitter i ordentligt.
  2. Starta om all utrustning.
  3. Testa att sätta en kabel mellan din dator och routern om du surfar trådlöst.

Om problemen kvarstår efter ovanstående steg vänligen kontakta vår kundservice för vidare felsökning.

Garantitiden är olika beronde på om man köper eller lånar sin utrustning. På denna sida kan du läsa mer om garanti och reparation.

Om du är ansluten via FiberKoax kan du endast använda utrustning som säljs av oss och som är anpassad för vårt bredband.

Är du ansluten via FiberLAN fungerar även viss annan utrustning, men Tele2 kan inte ge support i de fall problem uppstår i annan operatörs utrustning.

Skillnaden mellan FiberKoax och FiberLAN

Ja, vi erbjuder heminstallation och teknisk hjälp i hemmet. Oavsett om det handlar om att installera tjänster från Tele2 eller om du behöver hjälp med annan teknik i hemmet så kan vi komma hem till dig och fixa det du vill ha hjälp med.

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manualen för din utrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixare.

Se till att använda ett lösenord till den trådlösa routern.

De som utför dataintrång använder oftast öppna och publika nätverk, till exempel på caféer, restauranger eller andra offentliga platser, vilket gör att det är viktigt att se till att man skyddar sina trådlösa nätverk med hjälp av brandväggar och lösenord.

För att skydda din egen dator, mobiltelefon och surfplatta så erbjuder vi Tele2 Trygg Surf.

Det är viktigt att skilja på inloggning till ditt nätverk, det vill säga det lösenord du eller dina gäster måste ange för att ansluta till det trådlösa nätverket (WiFi), och de uppgifter du använder för att logga in i din utrustning. Båda inloggningsuppgifter står ofta på etiketten på routerns bak- eller undersida när du får din utrustning.

Om du har fast bredband kan du kontrollera statusen för din router och ditt trådlösa nätverk på Mitt Tele2 på webben. Du kan också stänga av WiFi, ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk och ändra andra inställningar för din router. På Mitt Tele2 loggar du enkelt in med Mobilt BankID.

Några orsaker till att din trådlösa uppkoppling är långsam kan vara hinder som väggar och murstock mellan din enhet och routern. Störningsskällor som arbetar på liknande frekvenser kan också påverka nätverkets hastighet.

Titta på vår film Tele2 Routerskola där du får tips hur du kan maximera din trådlösa uppkoppling.

Tips mot långsam uppkoppling
  1. Kontrollera först att alla kablar sitter i ordentligt.
  2. Starta om all utrustning.
  3. Testa att sätta en kabel mellan din dator och routern om du surfar trådlöst.

Om problemen kvarstår efter ovanstående steg vänligen kontakta vår kundservice för vidare felsökning.

Garantitiden är olika beronde på om man köper eller lånar sin utrustning. På denna sida kan du läsa mer om garanti och reparation.

Om du är ansluten via FiberKoax kan du endast använda utrustning som säljs av oss och som är anpassad för vårt bredband.

Är du ansluten via FiberLAN fungerar även viss annan utrustning, men Tele2 kan inte ge support i de fall problem uppstår i annan operatörs utrustning.

Skillnaden mellan FiberKoax och FiberLAN

Maximera bredbandet

Vårt mål är att du alltid ska ha Sveriges bästa surfupplevelse. Vi hjälper dig att få ut maximalt av ditt bredband.
Läs mer

Surfa trådlöst med WiFi

Ta del av våra tips och guider om hur du enkelt kommer igång med att surfa trådlöst.
Läs mer

Kan du få förmåner?

Har du mobilt abonnemang samt fast bredband eller tv från Tele2 kan du få förmåner. Du bestämmer själva vilka förmåner du vill aktivera.
Läs mer

Har du en annan fråga?

Drift & felsök

Upplever du en driftstörning eller problem med dina tjänster?
Till drift & felsök