Bredband

Vanliga frågor

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manualen för din utrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixarna.

Ja, vi erbjuder heminstallation och teknisk hjälp i hemmet. Oavsett om det handlar om att installera tjänster från Tele2 eller om du behöver hjälp med annan teknik i hemmet så kan vi komma hem till dig och fixa det du vill ha hjälp med.

Tele2 har tre olika varianter av bredbandsgarantier som kan ingå i ditt fasta bredbandsabonnemang. Vi kallar de för Uppkopplingsgaranti, Surfgaranti och Flyttgaranti, du kan läsa mer om dem på sidan Bredbandsgaranti

Har du ett mobilabonnemang och ett bredband via fiber hos oss kan du ta del av förmånen samla och spara. Du kan läsa mer om hur det fungerar här Samla och spara.

Se till att använda ett lösenord till din wifi-router.

De som utför dataintrång använder oftast öppna och publika nätverk, till exempel på caféer, restauranger eller andra offentliga platser, vilket gör att det är viktigt att se till att man skyddar sina wifi-nätverk med hjälp av brandväggar och lösenord.

För att skydda din egen dator, mobiltelefon och surfplatta så erbjuder vi Tele2 Säker.

Det är viktigt att skilja på inloggning till ditt nätverk, det vill säga det lösenord du eller dina gäster måste ange för att ansluta till det trådlösa nätverket (wifi), och de uppgifter du använder för att logga in i din utrustning. Båda inloggningsuppgifter står ofta på etiketten på routerns bak- eller undersida när du får din utrustning.

Om du har fast bredband kan du kontrollera statusen för din router och ditt trådlösa nätverk på Mitt Tele2 på webben. Du kan också stänga av wifi, ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk och ändra andra inställningar för din router. På Mitt Tele2 loggar du enkelt in med BankID.

Om du är ansluten via FiberKoax kan du endast använda utrustning som säljs av oss och som är anpassad för vårt bredband.

Är du ansluten via FiberLAN fungerar även viss annan utrustning, men Tele2 kan inte ge support i de fall problem uppstår i annan operatörs utrustning.

Skillnaden mellan FiberKoax och FiberLAN

Några orsaker till att din wifi uppkoppling är långsam kan vara hinder som väggar och murstock mellan din enhet och routern. Störningsskällor som arbetar på liknande frekvenser kan också påverka nätverkets hastighet.

Titta på vår film Tele2 Routerskola där du får tips hur du kan maximera din wifi-uppkoppling.

Tips mot långsam uppkoppling
  1. Kontrollera först att alla kablar sitter i ordentligt.
  2. Starta om all utrustning.
  3. Testa att sätta en kabel mellan din dator och routern om du surfar via wifi.

Om problemen kvarstår efter ovanstående steg kan du använda vårt felsökningsvertyg eller kontakta kundservice på 90 222.

Garantitiden är olika beronde på om man köper eller lånar sin utrustning. På denna sida kan du läsa mer om garanti och reparation.

Om din bredbandstjänst inte fungerar kan du ta hjälp av vårt felsökningsverktyg för bredband.

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manualen för din utrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixarna.

Ja, vi erbjuder heminstallation och teknisk hjälp i hemmet. Oavsett om det handlar om att installera tjänster från Tele2 eller om du behöver hjälp med annan teknik i hemmet så kan vi komma hem till dig och fixa det du vill ha hjälp med.

Tele2 har tre olika varianter av bredbandsgarantier som kan ingå i ditt fasta bredbandsabonnemang. Vi kallar de för Uppkopplingsgaranti, Surfgaranti och Flyttgaranti, du kan läsa mer om dem på sidan Bredbandsgaranti

Har du ett mobilabonnemang och ett bredband via fiber hos oss kan du ta del av förmånen samla och spara. Du kan läsa mer om hur det fungerar här Samla och spara.

Se till att använda ett lösenord till din wifi-router.

De som utför dataintrång använder oftast öppna och publika nätverk, till exempel på caféer, restauranger eller andra offentliga platser, vilket gör att det är viktigt att se till att man skyddar sina wifi-nätverk med hjälp av brandväggar och lösenord.

För att skydda din egen dator, mobiltelefon och surfplatta så erbjuder vi Tele2 Säker.

Det är viktigt att skilja på inloggning till ditt nätverk, det vill säga det lösenord du eller dina gäster måste ange för att ansluta till det trådlösa nätverket (wifi), och de uppgifter du använder för att logga in i din utrustning. Båda inloggningsuppgifter står ofta på etiketten på routerns bak- eller undersida när du får din utrustning.

Om du har fast bredband kan du kontrollera statusen för din router och ditt trådlösa nätverk på Mitt Tele2 på webben. Du kan också stänga av wifi, ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk och ändra andra inställningar för din router. På Mitt Tele2 loggar du enkelt in med BankID.

Om du är ansluten via FiberKoax kan du endast använda utrustning som säljs av oss och som är anpassad för vårt bredband.

Är du ansluten via FiberLAN fungerar även viss annan utrustning, men Tele2 kan inte ge support i de fall problem uppstår i annan operatörs utrustning.

Skillnaden mellan FiberKoax och FiberLAN

Några orsaker till att din wifi uppkoppling är långsam kan vara hinder som väggar och murstock mellan din enhet och routern. Störningsskällor som arbetar på liknande frekvenser kan också påverka nätverkets hastighet.

Titta på vår film Tele2 Routerskola där du får tips hur du kan maximera din wifi-uppkoppling.

Tips mot långsam uppkoppling
  1. Kontrollera först att alla kablar sitter i ordentligt.
  2. Starta om all utrustning.
  3. Testa att sätta en kabel mellan din dator och routern om du surfar via wifi.

Om problemen kvarstår efter ovanstående steg kan du använda vårt felsökningsvertyg eller kontakta kundservice på 90 222.

Garantitiden är olika beronde på om man köper eller lånar sin utrustning. På denna sida kan du läsa mer om garanti och reparation.

Om din bredbandstjänst inte fungerar kan du ta hjälp av vårt felsökningsverktyg för bredband.

Maximera bredbandet

Vårt mål är att du alltid ska ha Sveriges bästa surfupplevelse. Vi hjälper dig att få ut maximalt av ditt bredband.
Läs mer

Surfa trådlöst med wifi

Ta del av våra tips och guider om hur du enkelt kommer igång med att surfa trådlöst.
Läs mer

Kan du få förmåner?

Har du mobilabonnemang och bredband via fiber från Tele2 kan du ha rätt till samlingsrabatt eller dubbel data.
Läs mer

Har du en annan fråga?

Drift & felsök

Upplever du en driftstörning eller problem med dina tjänster?
Till drift & felsök