Felsökning

Dålig eller ingen täckning

Har du dålig eller ingen täckning där du befinner dig? Det kan i så fall bero på flera faktorer. Följ våra tips och om det inte hjälper är du välkommen att ringa vår kundservice.

Det är många faktorer som spelar in på din täckning. Det kan vara allt från vilken mobil, surfplatta eller bredbandsrouter du använder till att var i en byggnad du befinner dig i. Det kan också vara hur många personer som är uppkopplade samtidigt mot samma mast i förhållande till mastens kapacitet.

Ingen täckning? Här är våra bästa tips för bättre täckning: 

  • Starta om enheten
  • Kontrollera att flygplansläget inte är påslaget
  • Se om det finns några driftstörningar i ditt område
  • Zooma in på din adress vår täckningskarta – finns täckning där du befinner dig?
  • Används handsfree
  • Låt mobilen eller modemet ligga fritt istället för i fickan, handen eller väskan
  • Se till att använda mobilen utomhus – väggar, fönster och dörrar kan påverka din täckning

Tips! Har du ofta dålig täckning i din bostad? Aktivera wifi-samtal så ringer du över wifi istället för 2G/4G-nätet. 

5G – framtidens nät är här

Under våren 2020 lanserade vi Sveriges första publika 5G-nät. 5G innebär kortfattat att din uppkoppling blir snabbare, stabilare och säkrare. Du kan ladda ner filer i hastigheter över 1 Gbit/s vilket är fyra gånger snabbare än dagens 4G-uppkoppling.