Köp och leverans

Öppet köp och ångerrätt

Ångerrätt

Om du ingått avtal på distans via tele2.se, kundservice eller telefonförsäljare har du rätt att ångra dig om du meddelar Tele2 inom 14 dagar, den så kallade ångerfristen.

Ångerrätt på abonnemang: Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar från att avtalet ingicks. Om du börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig att ersätta Tele2 för den del du använt, t.ex. samtalsavgifter, dataförbrukning osv.

Ångerrätt på hårdvara: Du har rätt att ångra dig under 14 dagar från att du tar emot varan. Om det uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varans egenskaper eller funktion kan du bli skyldig att ersätta Tele2 för värdeminskning, t ex kostnad till för rengöring, reparation, omprogrammering av hårdvaran eller mellanskillnaden mellan en ny och begagnad vara om varan inte längre kan säljas som ny.

Du kan ångra ett avtal på två sätt:

  1. Kontakta kundservice inom ångerfristen och returera eventuell hårdvara, eller
  2. Skriv ut Konsumentverkets ångerblankett och skicka den till: Tele2 Sverige AB, 10666 Stockholm

Ångerrätten gäller inte för företag eller andra näringsidkare.

Öppet köp

Utöver ångerrätten erbjuder Tele2 dig som kund öppet köp på alla abonnemang samt på Tele2-modem/routrar för mobilt bredband och hemtelefoni via mobilnätet. Öppet köp innebär att du kan testa våra tjänster i 30 dagar för att säkerställa att de motsvarar dina förväntningar och fungerar där du har tänkt använda dem.

Öppet köp täcker tjänsten och Tele2-modem/routrar (inte mobiltelefonen) och skulle du mot förmodan inte vara nöjd betalar du bara för de eventuella betaltjänster och trafik till och från utlandet som du gjort. Resten av fakturan river vi. Om du vill ta del av Öppet köp och avsluta dina produkter/tjänster kontaktar du vår kundservice.

Returer

När du utnyttjar ångerrätt eller öppet köp står vi givetvis för dina returkostnader. Det får du hjälp med när du kontaktar oss. Tänk bara på att det är du som ansvarar för att varan kommer fram. Därför råder vi dig att skicka den i en diskret kartong. Varan bör returneras tillsammans med originalemballage och alla tillbehör (såsom manualer, sladdar, etc). Vid korrekt utövad ångerrätt och retur återbetalar Tele2 det pris som du erlagt för varan senast inom 14 dagar från att Tele2 mottagit varan.

Öppet köp gäller inte vid köp hos våra externa återförsäljare. Vänligen kontakta ditt inköpsställe för att ta reda på vilka köpvillkor som gäller där.